Base G

Op 22 april 1944 voerden de Amerikanen een verrassingsaanval uit en veroverden Hollandia op de Japanners. (Zie Wikipedia).

De kust bij Hollandia werd door de Amerikanen verdeeld in diverse Base’s. Een van die stukken was Base G, het enige stuk met een mooi zandstrand en een rif op 50 meter uit de kust.

Dit was en is nog steeds waar de inwoners van Hollandia (nu Jayapura) naar het strand gaan. Het water is niet diep, maximaal een meter, voorbij het rif is de bodem niet te zien en staat er een gevaarlijke stroming. Op dit strand beleefde ik mijn eerste avontuur.

Het was vast een mooie dag, als het niet regent is het daar altijd een mooie dag, en ik zit in het water te spelen, op de grens van water en zand. Mijn ouders liggen lui op het strand en houden een oogje in het zeil.
Ze staan op en lopen langs het water naar mij toe. Mijn moeder gilt en roept slangen.

Ik zit vrolijk in het water en ben omringd door een aantal zeeslangen met zwart witte banden. (De Laticauda colubrina, behoorlijk giftig). Natuurlijk als de dood dat ik gebeten word.
Mijn vader rent naar mij toe en grist mij uit de slangenpoel.

Later heb ik vaak gesnorkeld bij Base G en veel van diezelfde slangen gezien. Absoluut geen agressieve dieren en een mooi gezicht hoe ze door het zeegras en het koraal zwommen.

11 gedachtes over “Base G

  1. Ik ook niet, maar gek genoeg meer op het land last van dan in zee.
    Er komt zeker een vervolg. Hoever ik naar het heden ga weet ik niet, maar in ieder geval een heel eind.Reactie is geredigeerd

  2. Rommert en Ina: Het ligt wel in de bedoeling biografisch te bloggen. Denk nog wel na over hoe de anderen van mijn familie hierin moeten voorkomen.
    Daarnaast wil ik ook boeken en films aan de orde laten komen.
    Zien wel wat het wordt.

Geef een reactie

