Mijn eerste herinnering

Mijn eerste herinnering is een nachtmerrie.

Het moet ergens in mijn derde levensjaar geweest zijn. We zijn verhuisd van Hollandia naar Semarang en wonen in een prachtig, vrijstaand , koloniaal huis. Naast ons huis staat een grote mangoboom en overal liggen rijpe vruchten.
Mensen die langs ons huis lopen rapen die mango’s op en kluiven ze af. De grote pitten gooien ze weer op de grond. Ik vind die vruchten ook erg lekker en pak de afgekloven pitten en sabbel er op.

Natuurlijk zijn er gevolgen van mijn snoepgedrag. Ik krijg tropische dysenterie en weet mijn vader ook te besmetten.
Samen liggen we ziek te zijn in bed, ik op de plaats van mijn moeder.
De koorts levert mijn eerste herinnering op. Vanuit de slaapkamer kan je de kamer inkijken en ik zie een zwarte kat in de opening lopen, die daarna de hoek omgaat en verdwijnt.
Mijn vader en ik zijn er slecht aan toe en de gewone middelen helpen niet echt.
Een bevriende legerarts heeft wel een paardenmiddel, je herstelt snel of het gaat helemaal niet goed.
Wij beiden zijn snel hersteld.

Toen ik een jaar of zeven was heb ik hier over verteld en gevraagd of wij in die tijd een kat hadden. Niet dus. Mijn eerste herinnering was dus een nachtmerrie.

9 gedachtes over “Mijn eerste herinnering

  1. Luke
    ja, kan ik me levendig voorstellen. Je bent ziek, ijlt een beetje, en je bent drie…dan zie je zo’n groot vervaarlijk zwart monster…geen wonder dat je schrikt! :)Reactie is geredigeerd

  2. Inderdaad het zo levensecht zijn als je zulke hoge koorts hebt dat het als realiteit in je herinnering blijft. Lijkt me een vreemd gevoel.
    Hartelijke groet, Coby

  3. Een nachtmerrie navertellen van toen je heel klein was is zo moeilijk. Vaak gaat de angst verloren in de woorden. Terwijl het voor jou als kind om onverklaarbare redenen toch een heel angstig beeld geweest kan zijn. Feit is: je herinnert het je nog. Dat zegt al veel. Je hebt het mooi verteld.Reactie is geredigeerd

  4. Was de kat misschien van deen ander? Ik schrijf mijn jeugdherinneringen, vanaf mijn eerste herinnering, in korte schetsen op Brekebeen, een apart blog: Ver terug in de tijd. Semi-geheim:-)))

Geef een reactie

