Alles van teak

De Japanners hebben bij het einde van de oorlog de haveninstallatie vernield en de vissersboten tot zinken gebracht. De meeste vissersboten zijn van hout, teak.
Die boten worden gelicht en zijn niet meer te gebruiken.
Het hout van de boten wordt naar de zagerij van de haven gebracht waar er het hout opnieuw geschaafd en verwerkt wordt tot planken en balken. Dat hout moet worden verkocht.
In de zagerij kan het hout ook verwerkt worden tot meubels en andere dingen.

Mijn vader die aan het herstel van de haven werkt ziet een mooie kans om tafels te laten maken. Drie kloostertafels van diverse afmetingen, de poten en het blad van die tafels zijn wel 7 cm dik. Maar ook een grote eettafel van 150 bij 110 cm, de poten en het blad hiervan zijn 10 cm dik.

De meubels lijken wel op de eiken meubels die je nog wel ziet, alleen nog massiever.

Maar hij denkt ook aan zijn kinderen laat speelgoed maken. Wij krijgen stokpaarden, een kruiwagen, een hobbelpaard, een driewieler (is niet van hout), en allerlei klein houten speelgoed. Ik krijg op mijn vierde verjaardag een mooie vrachtauto met een laadbak gevuld met blokken. We spelen veel met de driewieler en de stokpaardjes. Ons huis is geheel betegeld, lekker koel en goed schoon te houden.

Er zijn geen drempels. De slaapkamer waar we met zijn drieën slapen heeft twee deuren naar de kamer. We rijden en rennen rond rondjes door kamer en slaapkamer, over het terras en dan weer naar de keuken achter het huis.

De tafels bestaan nog steeds, een kapitaal aan teakhout. Ik vind ze niet mooi, maar mijn zussen wel, dus die hebben de tafels.
Van het speelgoed is alleen de vrachtauto vele malen mee verhuisd, maar in 1962 in Nieuw Guinea gebleven.

De geur van teakhout doet me nog altijd terugdenken aan mijn vrachtauto.

Een gedachte over “Alles van teak

Geef een reactie

