Geuren en herinnering

Geuren en herinnering zijn zoals iedereen wel weet, denk ik, sterk met elkaar verbonden.
Er zijn dan ook geuren die verbonden zijn aan de tijd dat ik in Semarang gewoond heb.
Allereerst de geur van de tropen.
In 1955 gingen we weer terug naar Nieuw Guinea.
In Biak bij het aflopen van de vliegtuigtrap was de geur van het land meteen vertrouwd.
Het gaf een fijn en veilig gevoel.
Nog steeds heb ik, als ik in een tropische plantenkas kom, dat gevoel.

De geur van chloor is voor mij verbonden met het zwembad in Semarang. In de tegenwoordige zwembaden is die geur niet sterk genoeg.
Maar een emmer water met wat chloor erin doet me weer terugdenken aan dat zwembad.

De geur van bloemen, en wel speciaal van die soort die lijkt op de helianthus multiflorus. Het blad van die plant heeft niet zo’n sterke geur als ik me herinner, maar het lijkt er wel op.
De planten stonden langs de weg van Semarang naar het zuiden.

Over de laatste geur die aan die tijd verbonden is heb ik al in het vorige herinnering verteld, de geur van teak.

Het blijft toch vreemd dat geuren zo sterk het gevoel van die tijd terugroepen. Het herinneren van voorwerpen en voorvallen is veel minder sterk dan de herinnering van die geuren.

10 gedachtes over “Geuren en herinnering

  1. Ik denk dat alles waar je zintuigen bij betrokken zijn geweest een sterkere herinnering bij je teweeg kunnen brengen dan alleen het herinneren zelf. Mooie geurenzoektocht van jou.
    Hartelijke groet, Coby

  2. ja mooi beschreven, Luuk, een heel krachtige oproeper en ondersteuner van herinneringen, die geuren!
    Ik ben er zelfs een beetje zuinig op, voor je het weet gaat de ‘kracht’ er wat af…
    Met muziekflarden heb ik bijna hetzelfde, ook daar geldt: als het even kan een beetje doseren, anders lijkt het herinneringseffect wat af te zwakken…

  3. @laila: bedankt voor je woorden.
    @Coby: Geuren zijn wel heel sterk betrokken bij herinnering, meer dan de ander zintuigen.
    @Bart: Kan er niet zuinig op zijn, als ik het ruik zijn ze er. Met muziek hebik het ook, die moet je niet te veel oproepen, raken de herinneringen sleets.
    @Duivel: Wacht maar en waar rook is, is vuur.

  4. Het schijnt ook zo’n ondergewaardeerd zintuig te zijn, of in ieder geval veel schijnt op basis in je hersenen op geuren te gebeuren zonder dat je het bewust bent.

Geef een reactie

