Op en op weg naar de kleuterschool

De Elout van Soeterwoudeschool lag aan de Wipstrikkerallee. De kleuterschool was in een lokaal op de zolder van de school.

Het is voor een kind van 5 à 6 jaar een heel eind lopen van de Wethouder Lansinkstraat naar deze school. Mijn zus en ik doen er lang over. Er is zo veel te zien.
Eerst langs toko Lolly, hoe de winkel echt heet weet ik niet. Maar toko Lolly is voor ons een begrip, daar kopen we postzegels, kauwgom met filmsterplaatjes, uiteraard lolly’s en sigaretten voor mijn vader, Miss Blanche.

Dan de rozenbottels aan de Rugosa roos. We eten die op, vooral de net niet rijpe vind ik lekker . Door andere kinderen wordt voorspeld dat we binnenkort dood zullen zijn.
De rozen groeien langs de opritten van de Weteringbrug, die we over moeten. We noemen die brug de hoge brug. Van die brug heb ik nachtmerries waarbij ik van de brug val en naast mijn bed wakker word. Tijdens het lopen over die brug houd ik me dan ook goed vast aan de railing van de brug.

Een keer, op de terugweg naar huis, is er een oefening van de BB (Bescherming Burgerbevolking). Er staan gascilinders onder de brug en er lopen allemaal mensen op en om de brug. Er wordt verteld dat er bommen zijn die onschadelijk gemaakt moeten worden en dat we maar vlug naar huis moeten.
Mijn vader heeft thuis verteld dat er een waterstofbom ontwikkeld is en zegt dat als die ontploft de hele wereld vernietigd wordt. Voor mij zijn die cilinders zulke bommen. Ik ben heel lang erg bang geweest voor gascilinders.

Dan kom je bij de Wipstrikkeralle, die we over moeten steken. (Nu een stuk rustiger, vanwege de rondweg, maar toen een drukke weg die Zwolle verbond met het oosten van Overijssel.)
We wachten altijd lang om zeker te zijn niet aangereden te worden. Links de Wipstrik in. Een laan met aan de kant van de school een zandpad. Aan weerszijden van het zandpad staan grote eiken. Daar is altijd van alles te zien en te vinden.

Ik kan me de kleuterschool herinneren als een langdurige bezigheid, ik ben al voor mijn derde naar de kleuterschool gegaan (Vinger in de roet) en omdat ik in november jarig ben mag ik pas in het jaar dat ik zeven word naar de eerste klas. Mijn vader doet nog wel een poging om het toch voor elkaar te krijgen maar krijgt nul op zijn rekest.

Een aantal van de fröbelwerkjes die ik daar aflever, hebben alle reizen overleefd. Veel plezierige gedachten heb ik niet aan het gevouw, geknip, gevlecht en geplak. Het vrije spelen met het pakhuis heeft mijn voorkeur. Ook de spelletjes en het schoolreisje, wandelen naar Herfte, vind ik wel leuk.

De terugtocht, naar huis, duurt minstens zo lang als heen. Weer kijken en spelen onder weg. Soms zo lang dat ik met een broek vol thuis kom, onderweg is geen plaats waar je verstopt kan gaan zitten poepen.

Meer dan drie jaar zit ik op de kleuterschool en dan kan ik eindelijk naar de grote school. Intussen heb ik, van mijn grote zus, al het één en ander geleerd, schrijven en rekenen.
Plots mag ik naar de tweede in plaats van de eerste klas
Maar ze kennen mijn vader niet.
Als hij vorig jaar niet naar de eerste kon, dan kan hij nu niet naar de tweede.

18 gedachtes over “Op en op weg naar de kleuterschool

  1. Moest je zoals wij, dan ook tussen de middag nog een keer heen en terug, of bleef je over op school? Wat een wandeling….Jaren geleden eens een film van Tamar den Dop gezien die vanuit kindperspectief ook de weg aflegde die een kind moest lopen van huis naar haar oma. Ook door met geluid te werken was het heel echt. Daar moest ik aan denken nu je ook die wandeling vanuit kindperspectief beschrijft.
    Hartelijke groet, Coby

  2. @maria: het is er vanzelf ingeslopen, zeker niet altijd zo geweest.
    @linde: wat een eind he.
    @satuka: plaatjes wel, bedankt voor comliment.
    @coby: tussen de middag ook heen en terug. Nu nog wel een eind lopen hoor.

  3. Werden de pitjes van de rozenbottels niet gebruikt om in iemands nek te gooien?
    Was altijd zo leuk.. werkt hetzelfde als jeukpoeder 😉
    Wat was je creatief Luuk :-))onwijs dat het nog intact is..Je kunt echt niet zien dat je het niet leuk vond hoor.

  4. Erg leuk om te lezen. Ik zat zelf op deze school en begon ook in de kleuterklas op zolder (vanaf 1959). Daar stond een grote zinken bak met water erin en daarin zwommen plastic eendjes met een gaatje aan de onderkant. Op het schoolplein stonden dikke bomen waar je achter kon schuilen als er vervelende grote jongens uit de hogere klas aankwamen. Ik liep als kleutertje zelf naar school langs de drukke Wipstrik en moest bij de klaarovers de weg oversteken. Leuk om op terug te kijken. Ina

  5. Ook ik zat op deze school.
    Wat was juf Groenendijk lief.
    En wat leek die zolder enorm groot.
    We liepen soms naar de spoorlijn, vleiden ons op de dijk en kregen dan een halve liga.
    En dan weer de wandeling terug.
    Juf vd Meulen kamde haar haar voor de spiegel in de klas,wij ondertussen braaf met de armen over elkaar.
    Daarna hing ze haar vest op een knaapje.
    Streng ,maar rechtvaardig.
    Juf Wegman, meester vd Velden, meester v Dijk en meneer Hammers. De laatste met piepende spekzolen.

Geef een reactie

