Het experiment – Roken!

Op een zondagmorgen ben ik vroeg wakker, iedereen slaapt nog.
Ik ga uit bed, kleed me aan en sluip naar beneden.
Voor het slapen gaan had ik een plan bedacht.
Ik wil iets weten.

Mijn vader rookt, stevig. Miss Blanche en zware van Nelle. De zware van Nelle zat in een rechthoekig blauwzwart papieren pakje.
Ik keek naar de brandende, al dan niet zelf gerolde, sigaretten.
Wat brandt er, of beter waardoor brandt het door? Is het door het papier, is het de tabak of een combinatie ervan.
Ik besloot een experiment uit te voeren.
Daarvoor had ik tabak en vloei nodig.

In de huiskamer neem ik wat tabak uit het pakje zware van Nelle en wat vloeitjes.
Oh, en niet vergeten lucifers.
Ik sluip naar buiten en trek de deur zachtjes achter me dicht.
Ik ga naar de tochtsloot. Daar is een muurtje waarop ik mijn experiment kan uitvoeren.
Ik ben niet alleen buiten, er zijn ook een aantal buurjongens.
Zij zien wat ik te voorschijn haal en roepen meteen dat gaan we je vader vertellen.
Ze hollen naar mijn huis.
Nog voordat ik het experiment heb kunnen uitvoeren is alles al voorbij.
Ik ga naar huis.
Mijn vader is beneden en wacht mij op.
Hij is niet boos, krijg geen slaag.
Ik probeer te vertellen wat de bedoeling was, het experiment.
Maar hij luistert er niet naar, de buurjongens hebben verteld dat Lucas gaat roken.
Nogmaals doe ik een poging. Hij gelooft de buurjongens.
Dan wordt mij beloofd dat ik wel 300 gulden krijg als ik tot mijn 21e niet rook en geen alcohol gebruik. Je kunt er wel een motor voor kopen.

Ik ben voor mijn 21e gaan roken en heb ook alcohol gebruikt. Al was ik was 19 toen ik dit deed (mijn diensttijd), ik heb me er niet aan gehouden.
Toch kreeg ik mijn 300 gulden op mijn 21e.
Want mijn vader had een begrafenis verzekering op de kinderen afgesloten en die keerde op de 21e verjaardag 300 gulden uit.
Ik heb er een horloge van gekocht, Tissot, een automaat.

10 gedachtes over “Het experiment – Roken!

  1. @rommert: wat te denken van dr. Suskind.
    @annet: altijd te vroeg, in ieder geval de sigaretten.
    @Eve: Ben al eens twaalf jaar gestopt, moet er weer aangeloven, maar wanneer?
    @Eline: Voor mij is het ook een treurig verhaal.

  2. Dan hebt u meer gehad dan ik destijds, Luke. Voor het roken, ongeacht de leeftijd, kreeg ik slechts veel grote monden en verder niets. ‘Je doet maar’, werd er gezegd en daar bleef het bij.

  3. En je rookt nog steed, begreep ik. Mijn ervaring elders. Ik ben nooit begonnen en, met variatie: wie nooit begint hoeft niet te stoppen!
    Groet.

  4. Overigens, ik heb in dienst met moeite bier leren drinken, en daar zijn later alleen meer dranken bij gekomen. Maar dat bevalt me nog uitstekend. Ga zo bij vrien distillateur proeven of hij nog wat lekkers onder de kurk heeft.

Geef een reactie

