Aardappels halen in Staphorst

Op een zaterdagmiddag gaan mijn vader en ik op de fiets naar Staphorst.

Ik heb de oude fiets van mijn pake gekregen. Hij is afgelopen winter overleden en nu heb ik zijn fiets. Mijn pake was niet groot, maar ik nog kleiner, de fiets is dus te groot voor mij. Met het zadel op de laagste stand en houten blokken om de trappers zorgen ervoor dat ik erop kan fietsen. We gaan naar Staphorst, aardappels halen.

In de 2e wereldoorlog werkt mijn vader bij de provincie Overijssel, vooral in het noordwesten van de provincie. Door zijn werkzaamheden heeft hij veel contacten met de mensen op het platteland.

In de winter 1944-1945 is ook in Zwolle het voedsel schaars, en ook mijn ouders gaan de boer op. Mijn moeder heeft hongeroedeem en kan niet veel loskrijgen. Maar mijn vader is dun en lang, en met het feit dat hij veel mensen kent, lukt het hem aardig.

We zijn op weg naar de familie Bloemert. Mijn vader kent ze al vanaf 1944, en we kopen daar onze aardappels.

Het is een mooie fietstocht, we fietsen over zandwegen, hier en daar staan er nog roggevelden met korenbloemen en kamille. De bramen hebben gebloeid en er zitten hier en daar al rode vruchten in de braamstruiken.

Bij de familie Bloemert aangekomen, moeten we eerst thee drinken. Dat mag niet in de keuken, het moet in de mooie kamer.
De vloer van de mooie kamer is met zand bestrooid, in een mooi patroon.
Ik vind het zonde om over het patroon te lopen, maar zij doen het zelf , dus doen wij het ook maar. Als wij weg zijn moet het patroon opnieuw aangebracht worden, dan is de kamer weer klaar voor de zondag.
Na de thee gaan we naar de schuur. Er wordt een mud aardappels afgewogen op de schepel.
Mijn vader met de zak aardappels achterop, fietsen wij weer naar Zwolle.

Link over : Zandstrooien en zandstrooien.

16 gedachtes over “Aardappels halen in Staphorst

  1. ja, buiten wist ik het wel, maar binnen? dan ga ik me ook afvragen wat daar dan voor vloer ònder lag, als zand er min of meer als versiering of veredeling op werd aangebracht…

  2. Ik weet nog wel dat ik vroeger in Boerderijwoningen was waar ze zand op de grond hadden liggen.En zelf moest ik zaterdags rondom de boerderij harken.

  3. hm… dan had het misschien toch dezelfde functie als zilverzand in een vogelkooi (of het zaagsel vroeger in slagerswinkels): het vuil bleef eraan plakken en werd later, samen met het zand of zaagsel, weggeveegd…

  4. zouden jullie me willen helpen met mijn blog over alzheimer? (door een reactie en aanveling)? Ik wil graag de volkskrant bloggers mobiliseren, en daarna/daarmee de politiek.
    Alvast bedankt!

  5. Ach, ik zie je fietsen met die blokken om je trappers. Fijn dat je zo kon(en kan) genieten van het buitenleven.
    Ik had "trapperverkorters", dat zag er heel dom uit vond ik.
    Ook aan de zadelpen was een extra stukje naar voren gelast, zodat ik ook het stuur kon vasthouden, wel zo handig.:-))

Geef een reactie

