De eerste weken in Manokwari

Op het vliegveld Rendani worden wij opgehaald en naar een pension in Manokwari gebracht.

Gedurende een week wonen we daar met zes personen in een grote kamer met terras. Het eten is Indisch en ik vind het erg lekker, wat anders dan de vliegtuig kost en wat mijn moeder gewoonlijk klaarmaakt. Mijn moeder heeft nooit plezier in koken en dat is ook aan de variatie en de smaak te merken.
Vanaf het terras hebben we een mooi uitzicht over de Dorebaai waaraan Manokwari ligt. In de verte is het Arfakgebergte te zien. Meestal zijn de toppen (tot 2000 meter) in wolken gehuld.

Mijn vader gaat naar zijn werk. Er is een sleephelling in aanbouw en als weg en waterbouwer is hij daar geplaatst. De gebouwen aan de overkant van de baai zijn van de houtzagerij en aan de rechterkant daarvan is de helling in aanbouw.
Ik heb niet veel te doen en ik hang wat rond bij het pension.

Het huis waar wij straks gaan wonen is nog niet klaar, en dat duurt nog wel even. Na een week pension krijgen we tijdelijk een huis toegewezen, een drie kamer woning, vlakbij de sleephelling. Een woon-eetkamer, een ouderslaapkamer en een kamer waar wij, de vier kinderen, slapen.
Verder een keukentje en een mandie-kamer.
Het slapen is wel wennen, in het pension was er een plafondventilator die voor wat verkoeling zorgde, maar met z’n vieren in een klein benauwd kamertje is niet alles.
Er is geen kookgerei, de kist uit Nederland is nog niet aangekomen, dus koken is er niet bij. We eten van de renteng. Dit wordt tegen twaalf uur ’s middags gebracht.
Renteng is een stapel pannetjes, en in ieder pannetje zit een gerecht, en lekker dat ik het vind. Soms wel wat scherp maar er is altijd ajer-ijs (ijswater).

Wat we ook niet gewend waren is elke dag wassen of beter mandiën, in Nederland ging ik eens in de week in de teil en later onder de douche.
De hoeveelheid water in Manokwari is beperkt, alleen op bepaalde uren is er water en dan wordt de mandiebak gevuld.
Het mandiën gaat als volgt, je schept een blik water uit de bak en giet dat over je heen. Vervolgens zeep je je in, met liveboy lekker desinfecterend, en dan spoel je je af met nog een aantal blikken water.
Ik heb gehoord van blikvergiftiging en durf geen water uit het mandieblik te drinken, want je weet nooit of je door het blik wordt vergiftigd.

Achter ons huis is een tuintje en daar is een groot perk met vuurrode canna’s. De tuin is een bende en ik durf er niet goed doorheen te lopen uit angst voor slangen. Tegen de zijkant van ons huis groeit en bloeit een weelderige bougainville. Tegen de avond zitten er in de bougainville boomkikkers, beetje natte groene dieren met kleefpoten. Op een avond valt zo’n kikker in mijn nek. Sindsdien heb ik het niet op kikkers, ik vind het enge klamme koude beesten.
Aan de overkant van de weg, waaraan wij wonen, groeien watermeloenen, in het wild.
Er staan er veel en we eten een paar keer per week watermeloen.

Ook hier is niet veel te doen, ik hang rond, ga op weg naar de sleephelling en kijk daar rond.
In het weekend heeft mijn vader zo nu en dan de beschikking over een landrover van het werk. De eerste keer dat mijn vader thuiskwam met de auto, was ik heel verbaasd dat mijn vader auto rijden kon.
Met de landrover verkennen we de omgeving.
Gelukkig wordt het weer tijd om naar school te gaan, de Klim en Daal school.
De school is een eind weg, lopen is te ver en we hebben zelf ook geen vervoer. Wij worden met een landrover door een chauffeur naar school gebracht. Later als er meer kinderen in de buurt komen wonen wordt het vervoer met een volkswagenbusje gedaan.

3 gedachtes over “De eerste weken in Manokwari

  1. Zijn altijd aanwezig. Meer zelfs, maar schrijf niet alles. Alleen wat er in past.
    Mijn herinneringen is een wirwar van beelden, geuren en indrukken. Snap het zelf ook niet maar het geheugen van mij zit er vol van.

  2. Dit verhaal roept veel herinneringen op. Ik heb van 51 tot 61 in KampongAmbon gewoond, Zat op Klim en Daal. Heb nog steeds contact met oud klasgenote Jorie Zwart, wiens vader bij sleephelling Konijnenburg in Sangeng werkte.

Geef een reactie

