Oudjaar 1955

De kist met huisraad is aangekomen en ons nieuwe huis is klaar. Het verhuizen heeft niet veel voeten in de aarde. Alleen de koffers met onze kleren een paar honderd meter verplaatsen. De huisraad staat in de kist bij het huis en het enige wat er moet gebeuren is uitpakken en in huis te zetten.

Het huis is gemaakt uit een houten skelet, de wanden, zowel binnen als buiten, zijn van asbestcement (eterniet). Het staat op palen om de vraatzuchtige houtmieren te weren.
De eternieten wanden zijn niet al te stevig, zo nu en dan gaan we, bij het stoeien in de gang, door de wand heen.
Het huis staat in de buurt die Sanggen heet en aan de andere kant van de weg wordt de sleephelling gebouwd, de plaats waar mijn vader werkt.
Het huis heeft een balkon vanwaar je prachtig over de Dorebaai kan uitkijken.
Vanaf hier kan ik zien dat de aarde een bol is. Over de baai uitkijkend zie ik het topje van een mast van een schip verschijnen aan de horizon, en langzamerhand komt het hele schip boven water.
Ook kan je heel goed de regenbuien zien aan komen. Niet aan de wolken maar aan het grijze gordijn dat langzaam naar je toe komt.

Het is de tijd van feest, eerst ben ik jarig, 10 jaar geworden, dan sinterklaas, kerst en tot slot oud en nieuw.

Op mijn verjaardag heb ik een vliegtuigje gekregen. Door de propeller rond te draaien wordt een elastiek opgewonden, bij het loslaten van de propeller gaat deze snel draaien en kan het vliegtuigje opstijgen. Het landen van het vliegtuigje gaat niet altijd even goed, maar daar kan het tegen.

Van Sinterklaas krijg ik, als groot cadeau, twee boeken. Meester Vrijbuiter en Kwak , de geschiedenis van een eendennest.
Het eerste boek gaat over een schoolmeester die het niet uit houdt binnen de 4 muren van het klaslokaal en de kinderen laat genieten van de natuur buiten de school.
Het tweede boek vertelt, zoals de titel al zegt, de geschiedenis van een eendennest. Al is het natuurlijk erg gek, een boek over een eendennest in Friesland in Nieuw Guinea, waar helemaal geen eenden zijn. Toch is dit mijn lievelingsboek en heel af en toe lees ik het nog.

Kerst is gezellig, geen gedoe tussen mijn ouders, gewoon leuk en gezellig. Overdag gaan we naar pasir poetih (witte strand) zwemmen.
In de Dorebaai ligt een fregat, voor de jongens van het marineschip is in Manokwari weinig te doen. De Nederlandse bevolking van Manokwari nodigt de jongens uit om in hun huis oud en nieuw te komen vieren. Ook bij ons komen twee jongens op bezoek.
In de ochtend zijn we naar een tuinbouwplantage gegaan en hebben we verse ananassen gekocht. Mijn moeder bakt oliebollen en de ananasflappen, wij snoepen terwijl zij aan het bakken is lekker mee.

Ik vind het allemaal spannend en leuk, want mijn oudste zus en ik mogen voor het eerst opblijven.
De jongens van de marine komen tegen zes uur, als het net donker is geworden.
Bij ons thuis komen nooit gasten en ik vind dit samen eten en praten heel erg fijn en geniet ervan.
Later op de avond wordt er Monopoly gespeeld, mijn zus en ik doen ook mee. Het is voor mij de eerste keer dat ik dit speel, en veel kaas heb ik er nog niet van gegeten.
Ik heb nog geen idee over vastgoed, het kopen en het handelen gaat mij niet goed af.
Ik zit met een allegaartje en de inkomsten zijn navenant.
Langzamerhand verschijnen er hotels waar door de kosten toenemen terwijl mijn baten gelijk blijven.
Dan beland ik op de Blaak, met hotel, en moet ik fors betalen.
Ik pak mijn grootste stapel geld, ik orden graag, om te betalen. Het is de stapel met briefjes van 1 gulden. Mijn ouders barsten in lachen uit en ik snap meteen mijn fout en voel de schaamte door me heen gaan. Ik smijt het geld op tafel en roep ‘pak alles maar, ik hou er mee op’ en ren de kamer uit naar mijn slaapkamer.

Even later komt mijn vader vragen of ik weer wil komen, maar voor mij hoeft het niet meer en blijf op mijn kamer.
Mijn avond en het gevoel van gezelligheid en bij elkaar horen is verpest.
Toch is dit oudjaar de fijnste uit mijn jeugd geweest, daarna heb ik dit gevoel van bij elkaar horen nooit meer gehad.

13 gedachtes over “Oudjaar 1955

  1. ik vind het altijd weer raar als volwassenen kinderen uitlachen als die dingen niet weten die ze in feite nog niet goed kùnnen weten…

  2. @Maria:Ik heb me, zover ik weet, er nooit schuldig aan heb gemaakt. Maar ik weet ookbij mijn eigen kinderen welke impact dit kan hebben.
    Volwassen grapjes zijn geen kindergrapjes.

  3. ik glimlachte bij de boeken en het vliegtuigje
    dacht jaa monoply,en dat dat lachen van die volwassenen,ik schoot pas in de lach toen mijn 2 jarige kleindochter iets in mijn ogen grappig s deed, woest was ze,we hebben het afgekust maar voortaan hou ik me in.
    en dat jij dat gevoel van bijelkaar horen nooit meer zo hebt gehad, zo jammer en pijnlijk.
    ik wens je veel saamhorigheid voor het nieuwe jaar.

  4. @Anne: Kinderen praten en doen met volwassenen mee als gelijkwaardige en als er dan omgelachen wordt door de volwassenen plaatst die zich ineens boven hen envoelen zich, zachtjes gezegd, zich niet serieus genomen.
    Het gemis van het gevoel van bij elkaar horen was in mijn jeugd, later, getrouwd en wel, heb ik het wel gehad.
    JIj ook veel saamhorigheid in 2008 toegewenst.
    @Rommert: En dan te weten dat die boekjes in Manokwari te koop was.

  5. Pijnlijk hoe die oudjaarsavond voor jou eindigde. Laatst verloor ik zo gruwelijk met een monopoly-spel met kinderen van vrienden dat ze me wilden matsen. Ze hadden met me te doen, geloof ik. Dat voelde ook raar, moet ik je zeggen 🙂 Ik geloof dat het vooral ook was om me in het spel te houden.Maar ik wilde ook gelijkwaardig behandeld worden en regels zijn regels….
    Die boekjes, ja, dat zijn schatten voor een kind en voor later ook nog.
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  6. Hoi Luke, ik ken het gevoel. Mijn moeder zij dan altijd dat het beter was dat ze om je lachten dan om je huilden….
    Lieve groet van Linde, en een goed jaar toegewenst met de jouwen.

Geef een reactie

