Op tournee 2 – Agats

Van Pirimapoen varen we naar Agats. Dat kan via de zee maar ook via de delta van de Digoel, en dat laatste doen we. Het water van de Digoel is bruinig geel, maar zodra we de kreken in varen verandert dat in helder, maar donkerbruin, moeraswater.
Onderweg komen we prauwen tegen met Papoea’s die van alles aanbieden. Mijn vader koopt een kip, voor een halve plak zwarte tabak.
De rest van de spullen zijn niet mooi, of de etnografica die ze aanbieden is met een mes gesneden, dus niet oud en authentiek.
De oorspronkelijke volkskunst is met schelpen gesneden, het verschil kan je zien doordat het snijden met een mes uitschieters laat zien.

De kip wordt achter op de boot geslacht terwijl ik er naar kijk. Ik heb nooit meer iemand zo vakkundig de kip zien ontleden, geen vlies tussen de verschillende delen werd doorgesneden.

Eind van de dag komen we in Agats aan. Het verschil in eb en vloed is daar wel 5 meter, en
het is eb. Om op de steiger te komen moeten we een 4 meter langs een gammele ladder omhoog klimmen. Bij vloed kan je zo van of aan boord stappen.

mijn zus klimt de ladder af in Agats

In Agats blijven we een paar dagen, we moeten wachten op de missieboot die ons verder het binnenland in kan brengen. Het schip waarop we nu zijn, de Kolff, heeft te veel diepgang. In tussentijd gaat mijn vader het vliegveldje inspecteren en hierover met de bestuursambtenaren spreken.
Mijn zus en ik gaan mee naar het vliegveldje, en hangen wat rond. Veel is er niet te zien in Agats. Wat huizen op palen waar de Papoea’s wonen en twee of drie huizen voor het bestuur.
De tweede dag wil de bestuursambtenaar ons de sagoplantage laten zien.
Door het grote eb en vloedverschil en doordat er veel overstromingen zijn kunnen er veel andere gewassen verbouwd worden.
We gaan met grote prauwen naar de plantage. Erg groot is die niet, maar er staan wel veel sagopalmen.

ik zit voor in de prauw

Ze laten ons zien hoe je de sagopalm open kapt om bij het zetmeel (vandaar sagopalm) te komen. Die sago kan je koken of bakken maar bevat weinig vitamine en eiwit.
Als een palm open gekapt is en een tijd ligt komen er maden in, deze maden is naast de vis en de krokodil een eiwitbron van de Papoea’s.

De derde dag komt de missieboot en brengen we onze spullen over. De volgende dag vertrekken we naar het Tjitjakgebied.

3 gedachtes over “Op tournee 2 – Agats

  1. Dat ze maden aten, heb ik wel eens gezien op t.v. Kwamen jullie ook gebieden waar ook je vader nog nooit geweest was of kwam hij hier vaker?
    Hartelijke groet. Coby

Geef een reactie

