Op tournee 6 – Badé

Het reizen over rivieren op een klein bootje, waarbij niets anders te zien is dan oerwoud met heel af en toe een kampong op de oever, is eentonig, maar ik verveel me geen ogenblik. Het eerste gedeelte gaat door de moerassen maar naarmate we de Digoel weer naderen worden de oevers weer steiler. Als we bij de Digoel aankomen, gaan we linksaf de Digoel op. De moerassen zijn definitief achter de rug, het landschap wordt wat glooiender en aan de oevers zijn zandstrandjes te zien. Het plaatsje Badé ligt een stuk boven de rivier. Mijn vader heeft hier niets te doen, geen inspectie of overleg. We zijn hier om te wachten op het ms. De Kolff die ons weer naar Merauke zal brengen, alleen dat duurt nog een dag of drie.   In Badé is niets te doen, het plaatsje heeft twee of drie onverharde straten, die we op en neer lopen. We bezoeken een schooltje waar ons verteld wordt welke lesmethoden gebruikt worden en hoe de Papoea kinderen Nederlands leren.
  Alle kinderen zitten braaf in hun bankjes en het ziet er erg gedisciplineerd uit. In Badé is volop fruit te koop en mijn vader koopt een tros bananen. Eindelijk eens uitgebreid iets anders eten dan het gebruikelijke tourneevoedsel.  
Vanaf de heuvel kan je de Digoel beneden zien liggen. De rivier is daar een meter of 50 breed, maar bij de monding wel 20 km breed. Dit veroorzaakt het natuurverschijnsel van de vloedgolf op de rivier. Als in de monding van de Digoel de vloed opkomt, wordt het water in de trechtervormige monding opgestuwd en ontstaat er een vloedgolf die met een behoorlijk grote snelheid stroomopwaarts gaat. Die vloedgolf kan zelfs Badé bereiken. In extreme gevallen kan deze vloedgolf behoorlijk verwoestend zijn. Lang heb ik naar de rivier zitten kijken maar heb geen vloedgolf gezien.   Na drie nachten gaan we aan boord van de Kolff en op weg naar “huis”.

12 gedachtes over “Op tournee 6 – Badé

  1. Lijkt me lekker inderdaad, verse bananen.
    Waren er niet gigantisch veel muggen, ik zie jou op foto’s voortdurend in korte broek. Werd jij ook niet opgegeten?
    Hartelijke groet,Coby

  2. @Laila: Ja best wel.
    @Gus: dank je.
    @Coby: Verse, rijpe, bananen zijn een stuk lekkerder dan die hier in Nederland.
    De muggen? Weet niets van muggenbulten, maar krijg later wel malaria.
    @Klaverblad: Nog twee jaar, en dan moeten we weg daar.

  3. Was het nu een verplichte tournee, heer Luuk, of een gewoon ‘vrolijk’ rondkijkje. En steeds weer verbaas ik mij over uw photorijkdom.
    Overigens, zo te zien zijn het kleine banaantjes. Ja, die smaken anders dan hier, wel lekkerder.Reactie is geredigeerd

  4. @Linde:Was en is nog steeds een hele belevenis.
    @Johan: Voor mijn vader was het een verplichte tournee, voor mijn zus en mij vakantie, een rondkijkje.
    Ik ben op het ogenblik, via mijn zus, op jacht naar meer foto’s. Het aantal dat ik heb is beperkt.
    @Maria: Ja zo is dat daar zo. Als het koud was, 24 graden of zoiets had ik meestal wel eenlange broek en schoenen aan.
    @Morgaine: graag gedaan.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

