Het virtuele herbarium 7 – Klein hoefblad

algemeen Het klein hoefblad bloeit al vroeg in het jaar, meestal zonder dat de bladeren zijn gevormd. De bladeren zijn zacht behaard. De zaden zijn witte pluizenbollen als bij de paardenbloemen.
naam Nederlands klein hoefblad
familie Nederlands samengesteldbloemigen
familie Latijn asteraceae
naam Latijn tussilago farfara
kleur geel
bloeitijd maart – april
hoogte 10 tot 20 cm
soort kruidachtige vaste plant
standplaats zonnig
bloem alleenstaand – buisvormig
blad hartvormig – rand getand -veernervig.
bijzonderheden In de geneeskunde wordt uit de bladeren en bloemen stoffen bereidt die een slijmoplossende werking hebben.

De foto’s zijn in maart 2007 genomen.

12 gedachtes over “Het virtuele herbarium 7 – Klein hoefblad

  1. Heel leuk deze logs..Ik ga dit voorjaar meedoen aan de inventarisatie van vogels in een bepaald gebied….moet ik sóchtends om 5 of 6 uur al zijn want bepaalde vogels fluiten allee als het licht wordt.

  2. Prachtig en ingenieus die bloem van het kleine hoefblad, net als de paardebloem. Lijkt zo gewoon en niets bijzonders, maar als je echt kijkt en ziet, is het een pracht.
    Hartelijke groet, Coby

  3. Voor de een lastig onkruid, voor mij het voorjaarszonnetje.
    Weer heel mooi Luuk.
    groetjesReactie is geredigeerd

  4. Jij hebt deze documentatie die ik geboeid lees; de mijne gaat over eilanden (zie islomania). ’t Is maar dat je het weet.

  5. heb weer even bijgelezen.net of ik een boek lees
    en dan ineens weer dit blog,
    ik vind je herbarium erg mooi.
    tijdens mijn dagelijkse blokje om nog geen hoefblad gezien, ben benieuwd wanneer ze gaan bloeien, maar voorlopig is het hier in het noorden weer bere koud.

  6. ha:-) dat is mooi
    op zoek naar info kom ik dit tegen ik heb er morgen een logje van , wat een prachtige plant,
    groetjes
    klaproos

Geef een reactie

