Het virtuele herbarium 11 – Maarts viooltje

Er bestaat ook een witte variant: viola odorata alba

algemeen Dit viooltje groeit in loofbossen, onder hakhout en op beschaduwde bermen.Komt plaatselijk algemeen voor in Zuid-Limburg, Zeeland en langs de grote rivieren.

Is ook geschikt voor verwildering in tuinen.

naam Nederlands maarts viooltje
familie Nederlands viooltjes-familie
familie Latijn violaceae
naam Latijn viola odorata
kleur paarsblauw
bloeitijd maart – april
hoogte 5 tot 15 cm
soort vast – kruidachtig
standplaats zon – halfschaduw
bloem alleenstaand – vijftallig
blad uit rozet – rond – gekarteld – veer, hand of netnervig.
bijzonderheden Deze plant bevat stoffen die slijmoplossende werking hebben.
Er bestaat ook een witte variant: viola odorata alba, de bladeren en de bloemen zijn hiervan iets kleiner.De foto’s zijn gemaakt in maart 2008 in de tuin

11 gedachtes over “Het virtuele herbarium 11 – Maarts viooltje

  1. Mooi he; ik heb ze net gekocht voor buiten.
    Op de site plantaardigheden is nog veel meer over dit viooltje te lezen.
    Het werd gewijd aan Persephone; in het Christendom staat het voor zuiverheid en zedelijkheid,Hildegard von Bingen gebruikte het kruid tegen kanker enzovoort.

  2. mooi. niet geweten dat dàt het Maarts viooltje is. hier verschijnen ze elk jaar in het wild, ik dacht ongeveer van februari tot mei.

  3. Prachtige foto’s weer, Luuk.
    Vooral die vijfde vind ik super mooi.
    Bedankt weer voor de informatie erbij, leerzaam!
    Groetjes….

  4. Een mooi kleintje.
    Ik heb ze een keertje uitgestoken en in mijn tuin gezet. Sindsdien hebben ze zich flink vermeerderd. Ze heten niet voor niets viola odorata; De geur is heerlijk 🙂
    groet

  5. maartse viooltjes, bos viooltjes, hoorn viool, viola tricolor, ik vind ze allemaal even mooi.
    maar die maartse viola odorata mmmmm die ruikt zo lekker, die is mijn favoriet.

  6. Ik houd meer van die paarsblauwe dan van die witte variant. Klein maar fijn en kleurt mooi bij de maagdenpalm die nu ook bloeit.
    Hartelijke groet, Coby

Geef een reactie

