Het virtuele herbarium 10 – Bosanemoon


cultivar van de bosanemoon

de gele bosanemoon, anemone ranunculoides


de blauwe bosanemoon, anemone apenina

algemeen Komt vrij algemeen in Nederland voor. Groeit in loofbossen, onder heggen, in kreupelhout en in weilanden waar bos geweest is.

De plant vermenigvuldigt zich door wortelstokken.

naam Nederlands bosanemoon
familie Nederlands ranonkelfamilie
familie Latijn ranunculaceae
naam Latijn anemone nemerosa
kleur wit
bloeitijd maart – mei
hoogte 5 to 15 cm
soort vaste kruidachtige plant
standplaats halfschaduw
bloem zestallig – alleenstaand
blad verspreid staand – handvormig ingesneden – rand gezaagd – handnervig
bijzonderheden De naam anemoon is afgeleid van het Griekse anemos wat wind betekent. Bij de geringste wind bewegen de bloemen en kunnen blaadjes af vallen. Nemenrosa betekent: het bos bewonend

Het sap van de bosanemoon is giftig en werkt irriterend op de huid.

Van de bosanemoon bestaan verschillende cultivars, zoals de dubbele hierboven te zien.
Ook komt in Nederland de gele bosanemoon voor, anemone ranunculoides, en de, als stinzenplant, de anemone apenina.

10 gedachtes over “Het virtuele herbarium 10 – Bosanemoon

  1. Een prachtige voorjaarsbloeier, vooral als er veel bij elkaar staan. hier in het Bunderbos zijn plekken waar dat zo is. Prachtig! Helaas al weer uitgebloeid.
    de gele anemoon komt hier ook nog wild voor,maar wordt steeds zeldzamer.
    groetjesReactie is geredigeerd

  2. hoi hoi hoi
    leuk dat jullie die bloem ook hebben!
    ik heb m in mn herbarium staan!
    bedankt voor de tip Vanna!
    ik ga ze plastificeren!!!!!!!!
    groetjes….marianne…………….

  3. Ik heb die a.nemorosa in mijn tuintje staan …die is er spontaan gekomen
    De blauwe alpensoort heb ik aangeplant
    de gele bosanermoon ken ik niet … heb ik ook nog nooit gezien
    Maar nu ga ik er eens gericht naar zoeken (O;a. in de plantentuin van de univ van mijn stad )
    Ik ben trouwens een groot liefhebber van wilde bloemen en planten …vandaar

  4. Wat je kan doen is een flora lenen en daarin zoeken, er zijn flora die een indeling hebben op kleur.
    Of je zal iemand in de buurt moeten hebben die je kan helpen.

    Ook ik heb het mezelf allemaal moeten leren.

Geef een reactie

