Het virtuele herbarium (27) – Linnaeusklokje

algemeen Is in Nederland zeer zeldzaam, komt nog wel voor in Drenthe en het waddendistrict.De stengels zijn draadvormig en kunnen een tapijt vormen.
naam Nederlands linnaeusklokje
familie Nederlands kamperfoeliefamilie
familie Latijn caprifoliaceae
naam Latijn linnaea borealis
kleur roze-lila
bloeitijd mei – juni
hoogte 5 tot 15 cm
soort vast – heester
standplaats zanderige grond – (half)schaduw
bloem klokvormig – alleenstaand (of paar) – vijftallig
blad tegenoverstaand – eirond – rand gekarteld – netnervig
bijzonderheden De plant is vernoemd naar de botanicus Carl Linnaeus, die als eerste een systematische naamgeving van planten heeft opgesteld.De foto’s zijn in 2008 in Zweden en Noorwegen genomen.

7 gedachtes over “Het virtuele herbarium (27) – Linnaeusklokje

  1. Prachtig deze verzameling, Flora. Heb je hiervoor al een website aangemaakt? Echt de moeite waard.
    Ah super, ik zie al een verzamelpagina. :-)Reactie is geredigeerd

  2. @Linde: dank je Linde.
    @Antoinette: Ik denk, maar zal dat nog eens opzoeken, dat het later naar hem vernoemd is als eer betoon voor zijn systematische werk.
    @Thera: En houdt nog niet op.Dank voor je bezoek.
    @maria: Heb je blog gelezen, leuk, wist ik niet.
    Ik verwijs jou ook nog even naar http://www.volkskrantblog.nl/bericht/168156. daar komt de kievitsbloem ook in voor. Plukte vroeger er bossen van.
    Er zijn zoveel bloeiende plante, dat als ik die in hun bloeitijd in het herbarium breng, dan komt er niets van terecht. Kan nu al jaren vullen met wat ik aan bloemen foto’s heb als ik elke dag er een op zet.
    groet Luuk

Geef een reactie

