11 gedachtes over “Confronterend

  1. @K: dat is het confronterende K.
    @lebonton: kwam ook binnen bij mij.
    @Maria: Ja, hier is het gedicht.
    Ik heb je liever dan brood,
    al zegt men ook dat het niet kan
    en al kan het ook niet.
    Ik heb je liever dan vrolijkheid of regen,
    liever dan de stilte van drie uur
    in de rustig in- en uitademende nacht.
    De meeuwen scheren overdag met hun vleugels
    langs de blonde warme lucht.
    De wilde bloemen staan te lachen
    in het warme bad van de zon.
    De zon danst zijn toch maar kleine rol
    met zoveel overgave dat het heel
    stil wordt, hier, in dit deel van het heelal.
    Ik heb je liever dan brood,
    al zegt men ook dat het niet kan
    en al kan het ook niet.
    Liever dan vrolijkheid of regen,
    liever nog dan ik heb je lief.
    groet LuukReactie is geredigeerd

  2. Een mooie tekst Luuk, maar hij staat me niet aan. "Ik ben het licht", zei Christus al en na hem alle christenen. En er ontstond een schuldbewustzijn. Want hij is gestorven voor onze zonden. En hij is vermoord door andere schuldigen. Maar schuld, ‘natuurlijk’ noemen gaat voor mijn bewustzijn te ver.
    Schuld is een gewetenskwestie en van het bewustzijn dus cultureel bepaald door aanwijzing. ‘Natuur’ echter kent geen schuld. Het zou immers een maag zijn, die zichzelf zou moeten verteren.
    Buiten dit alles is het wel een sprekende tekst.
    Dank en hartelijke groet.

  3. @Annet: Heb, ondanks dat, het goed gelezen.
    @Coby: Eigenlijk die schilder in Deventer.
    @Cor: Droeg ook wel voor in de klas, maar geen Andreus.
    @Henk: Ben het helemaal met je eens. Natuur kent geen schuld.
    Die vorm van schuld is volgens mij hier ook niet bedoeld.
    Het volgende blog, gezien en zijn, laat een beetje zien waar het volgens mij hier om gaat.
    groet Luuk

Geef een reactie

