Gustav Vigeland

Vigeland is een Noorse beeldhouwer die leefde van 1869 tot 1943.
Zijn werk is alleen in Noorwegen en voornamelijk in Oslo te zien.
In het Vigelandpark staat het meeste van zijn werk, veel brons en graniet.

Bekend zijn de kinderen van Vigeland, vooral het boze, stampvoetende jongentje.

Een monumentaal werk van Vigeland is de fontein. Dit werk bestaat uit een bronzen fontein met op de vier hoekpunten bronzen beeldengroepen die ieder vijf beelden bevatten, twintig in totaal.
Op de rand van de fonteinbak staan 60 bronzen plaquettes.
De plaquettes zijn, in de loop van de tijd alle 60, te zien bij de gedichten naar aanleiding van die plaquettes.

één van de beelden op de hoekpunten

Een ander groot werk is de monoliet. Dit gigantische beeld is gehouwen uit een stuk graniet.
Om deze monoliet staan weer een groot aantal granieten beeldengroepen.
Bij het zien van de grootte denk besef je dat het houwen niet door een man gedaan kan zijn.
In het Vigeland Museum, niet ver van het park vandaan is te zien hoe de werkwijze van Vigeland is geweest.

Wat ik mooi vind aan het werk van Vigeland is de expressiviteit van de gezichten en lichamen van zijn beelden.
Dat in zulk weerbarstig materiaal zoveel gevoel gelegd kan worden.
Bij een bezoek aan Oslo mag dit park niet overgeslagen worden.


detail beeldengroep bij monoliet

18 gedachtes over “Gustav Vigeland

  1. indrukwekkend Luuk, met prachtige foto’s.
    Kijk nog even naar je link ‘Motten om een lamp’.Geloof dat die niet werkt.
    groetje
    dianne

  2. Dag Luke; ik vond het wel indrukwekkend; ik ben er lang geleden geweest, heb er nog een paar fotos van; eentje staat er op mijn blog ergens en heet : Stapel op kleuters of pauze in de peuterspeelzaalReactie is geredigeerd

  3. In een reactie bij het gedicht ../bericht/228156, dat niet bedoeld was als halloween gedicht, vroeg laila wat Vigeland was.
    Hier het antwoord.

  4. @Dianne: Dank je voor compliment. Link in een nieuwe reactie hersteld.
    @Cor: De grootte van die beelden en die expressiviteit is inderdaad indrukwekkend.
    @Klaver: Moet je toch eens gaan kijken, kanje meteen het Munk Museum bekijken, ook mooi maar Vigeland deed me meer.
    @Wilma: Dank je voor je compliment.
    groet Luuk

  5. Luuk, bedank voor de uitleg, heel mooi en indrukwekkend. En ik kan je gedichten nu beter plaatsen. De foto’s zijn heel duidelijk.

  6. Ik be er,lang geleden alweer, een keer geweest. Vooral die vervlochten mensenbeelden (een na onderste foto): fantastisch: zal ik nooit vergeten!Reactie is geredigeerd

  7. Schitterend,
    hoewel ik er nog maar 1 keer ben geweest durf ik toch te zeggen, dat ik een Noorwegenfan ben.
    Ik was toen niet in Oslo, maar alleen in de bergen.
    En op de Noordkaap…
    (gekampeerd bij de noordelijkste camping van Europa, maar dit terzijde)
    Als ik er weer heen ga, en dat zit er dik in, ga ik zeker naar Oslo en zoek Vigeland op.
    Ik ben geïnspireerd…
    En nu ga ik je blog verder bekijken.
    Groet van Afi

  8. Heb al je gedichten bij de plaquettes gelezen en elke keer werd ik ook getroffen door die werken van Vigeland. Die kinderen drukken bijvoorbeeld zoveel uit, dat kon hij echt heel goed, vind ik. De serie met zijn werken en jouw gedichten vind ik echt heel mooi geworden.
    Hartelijke groet, Coby

  9. Mooi weerzien, was er in de jaren tachtig.
    Wat jij schrijft (Dat in zulk weerbarstig materiaal zoveel gevoel gelegd kan worden)heb ik toen ook gedacht.

Geef een reactie

