Het gewone leven, dat wilden wij.

Eind augustus zijn we, tijdens onze wereldreis, aangeland in Sevilla. Alle highlights zijn bekeken, het flamencodansen bijgewoond, en we hebben genoeg van de calamaris.
Mijn vader stelt voor nog naar Kopenhagen te gaan, maar wij, de drie medereizigers hebben het wel gezien.
We zijn al een week of zes bezig, vliegtuig in, vliegtuig uit, hotel en hotel uit. We zijn het zat en willen wel een beetje rust en regelmaat.
We gaan terug naar Nederland, naar Zwolle, waar mijn moeder en mijn twee jongste zusjes al wonen in het huis van opoe, die zelf zolang bij een tante van ons woont.

Op Schiphol worden we niet afgehaald en we gaan met de trein naar Zwolle, daarna met de bus naar de Pierik en vervolgens lopen we naar de Ranonkelstraat.
We zijn nog geen half uur binnen of het begint weer.
Vanaf april, mijn moeder was naar Nederland vertrokken, was het rustig.
Mijn ouders hebben het weer met elkaar aan de stok en niet zo’n klein beetje ook.
Binnen een uur is mijn vader weer vertrokken met zijn bagage.

De tijd loopt door, geen bericht van mijn vader, mijn moeder is voortdurend kwaad op alles en iedereen en vooral op mijn vader.
Als het eind augustus is geworden denk ik dat ik wel weer naar school (moet) wil. Van mijn moeder verwacht ik niets. Ik informeer bij de buurjongens welke scholen (HBS) er in Zwolle zijn en wanneer die beginnen. Uit de informatie die ik krijg, er zijn er drie, kies ik, je bent gereformeerd of niet, het Christelijk Lyceum op de Veerallee, helemaal aan de andere kant van Zwolle.


Lokaal klas 4b2 was op 1e verdieping, tweede lokaal van rechts
foto internet

Op de maandag dat de school begint neem ik mijn rapport, overgang naar 4 HBS, en ga , alleen, naar de school. Ik ben daar nog nooit geweest. Ga de hoofdingang in, later blijkt dat alleen leraren dat mogen, en meld me bij de conciërge die me doorstuurt naar de rector,

de heer van ’t Hul. Die bekijkt mijn rapport en vraagt of ik naar HBS-B wil, ik zeg ja. verder noteert hij waar ik woon etc. Vervolgens geeft hij mij een boekenlijst en zegt dat ik de volgende morgen mijn rooster op moet halen, ik word geplaatst 4B2.
 

leerlingen ingang, foto internet

De eerste dagen op school zijn heel vreemd, je wordt door medeleerlingen bekeken, maar ook door mijn leraren. De sfeer is totaal anders dan in Nieuw Guinea. Op een bepaalde manier bekrompen en onvrij.

Thuis wordt het niet beter, mijn vader is nog steeds niet terug, niemand weet waar hij is.
Eind september verschijnt hij weer. En het leven neemt zijn “gewone” gang weer.

8 gedachtes over “Het gewone leven, dat wilden wij.

  1. Ja, jullie wereldreis, daar was je gestopt.
    In Nederland moet je in je eentje de draad dus weer oppakken, maar what’s new inderdaad…..
    Ik hoorde vorige week ook van het (strenge) geloof in Zwolle. Ga weer volgen hoe het verder gaat. Dat van je ouders is heel herkenbaar, wat kunnen mensen elkaar in de nooit ophoudende strijd elkaar toch aandoen hè?
    Hartelijke groet, Coby

  2. @Antoinette en allen: Of het met het zelfde tempo gebeurt als vorig jaar betwijfel ik, maar er zal (on)regelmatig wel weer afleveringen verschijnen, die soms niet helemaal chronologisch zullen zijn. De chronologie is terug te vinden in de zijbalk van dit blog.
    @mevrouwtrijn: Voor ons allen, vertel alleen hoe het is vanuit mijn eigen perspectief.
    @jeg synes: ja, want anders gebeurde er niets, en denk het was 1962.
    @Coby: dat christelijke was binnen ons gezin niet zo streng hoor. De school was wel wat strenger, maar denk niet veel m strenger dan ander christelijke lycea in die tijd.
    Coby, die strijd tussen mijn ouders, ik kan het nog niet begrijpen. Verklaeren wel maar begrijpen niet.
    groet Luuk

  3. Ik keerde na drie jaar terug, maar hoe moet dat voor jou wel niet geweest zijn na zoveel jaren. Een hele overgang. ook geen plezierige thuissituatie. Het moet je "gevormd" hebben.

Geef een reactie

