Quirkology

Een paar maand geleden stond in de wetenschapsbijlage van de NRC een boekbeschrijving die mijn aandacht trok.
Quirkology, onalledaags onderzoek naar ons dagelijks leven, geschreven door Richard Wiseman.

Het boek trok mij wel. Ik hou wel van het onalledaagse en zeker in wetenschap. En dat het ook nog betrekking had op het dagelijks leven maakt het helemaal rond.

Het is een verrassend boek, soms vroeg ik me af hoe kom je op het idee om dit te onderzoeken, dan weer dacht ik hoe onderzoek je nou zoiets.
De resultaten zijn meestal ook verrassend, enkele keer niet, maar wil het iets wat iedereen wel weet ook ‘officieel’ bekend zijn dan dient het ook wetenschappelijk onderzocht worden.
Die pretentie heeft de schrijver ook, en als ik het als geschoolde leek lees heb ik ook de indruk dat dit zo is.

De meeste onderzoeken zijn psychologisch, hoewel er hier en daar een uitstapje naar de natuurkunde gemaakt wordt. Dat laatste vooral in het onderzoek naar ‘de bruine toon des doods’.
Maar is het niet leuk te weten:
Hoe je voornaam je leven beïnvloedt?
Waarom vrouwen hun contactadvertenties door mannen moeten laten schrijven?
Hoe je overtuigd kan worden om gebeurtenissen te onthouden die nooit hebben plaats gevonden.
En waarom incompetente politici verkiezingen winnen?

Aan het eind worden ook nog een aantal gespreksonderwerpen aangegeven, die bedoelt zijn om de angst voor saaie gesprekken tijdens een diner te voorkomen..
Ik geef er één, de stelling die je tijdens het diner naar voren kan brengen is: Mensen trekken liever een ongewassen trui aan die in de hondenpoep heeft gelegen dan een trui die gestoomd is, maar van een massamoordenaar is geweest.

Oh, en ja vergeet niet de foto ondersteboven te bekijken.
Veel plezier met het lezen ervan.

Een gedachte over “Quirkology

Geef een reactie

