Uitzicht op de zomer

Mocht je een stukje tuin, al is het een halve vierkante meter of minder, hebben waar je van denkt goh wat zal ik hier eens in doen, koop dan eens een zakje gemengd klaprooszaad (papaver rhoeas).
Het eerste jaar valt misschien tegen maar het jaar daarna krijg je de meest uiteenlopende variëteiten.
Je kan hiervan wel zaad winnen maar je weet niet wat dat oplevert.
De hommels zorgen voor de bestuiving van de klaprozen en die vliegen van de ene klaproos naar de andere, ongeacht kleur of soort.
Ook heb ik het vermoeden dat, gezien de kleuren die ontstonden, er ook kruising was met de Zeeuwse lila (papaver somniferum, levert het maanzaad).

In ieder geval levert, in deze donkere dagen, de aanblik van deze klaprozen een uitzicht op de komende zomer, mij in ieder geval wel.

10 gedachtes over “Uitzicht op de zomer

  1. die zijn prachtig zeg. Als ik in de zomer langs de kant van de weg een stel uitgebloeide klaprozen zie staan pluk ik de zaaddozen eraf en die gaan dan in het voorjaar de tuin in. Levert ook een verrassend resultaat op.

  2. Prachtig en wat een variatie! Mijn voortuin is wild en daar staan ook klaprozen en papavers, maar nog niet zo mooi en gevarieerd als hierboven! Misschien bijzaaien. Goed idee.

Geef een reactie

