Vogelexcursie op zondagmorgen

Afgelopen zondag mocht ik mee met de vogelexcursie naar het Ellerwickerveld.
De vogelexcursie is een onderdeel van een beginnerscursus leren vogels herkennen.
Ik zelf neem niet deel aan deze cursus, niet om dat ik gevorderd ben, maar soms is het beter dat er een gaat van het stel.
Maar zondag mocht ik ook mee.
Eerlijk gezegd houd ik niet erg van vroeg opstaan, maar omdat we om zeven uur in Eibergen moesten zijn, ging ook voor mij de wekker om zes uur.
Eerlijk gezegd heb ik genoten van de excursie. Zeker wat geleerd, weet nu wat een tapuit is, herken de geelgors, grasmus aan hun zang.
Ouderwets veel grutto’s gezien die opvlogen om een kraai weg te jagen.

Hieronder een aantal foto’s van die dag.


Op de paal zit een grutto man, daar achter lopen grauwe ganzen met jongen, bij het achterste hek zijn, is moeilijk te zien misschien, twee reeën te zien<
Landweg langs Ellerwickerveld


Een tapuit, er waren er wel 17, op doortocht naar Polen.

Geelgors


Grutto vrouwtje, tussen deze twee moeten de jongen zijn, maar gras is te hoog.

Grutto man


Gele kwikstaart

Na afloop ook nog even naar het Zwillbrockerven geweest om de flamingo’s te bekijken.

15 gedachtes over “Vogelexcursie op zondagmorgen

  1. Mooie foto’s! Het gebied rond Ellerwick (Vreden, Alstätte, Lünten, enz.)ken ik goed. Hier en daar kleine paradijsjes waar de tijd stilstaat. Groetend, T.

  2. Mooie foto’s 🙂
    De natuur, waar de tijd bleef stille staan 🙂
    Een bedenking. Vorige week hoorde ik op de radio (Belgie) dat er heel wat ‘natuurfotografen’ de omgeving verstoren en er letterlijk alles voor over hebben om het mooiste plaatje te kunnen schieten.
    Klopt dat? Is dat in Nederland ook zo?

  3. Heerlijke foto’s.
    Morticia, ja dat is in Nederland helaas ook zo, nu bijna iedereen een goed fototoestel heeft, meent men meten ook dat ze de natuur moeten fotograferen.Soms heb ik heimwee naar de oude tijd, toen natuurfotografie nog veel tijd en kennis koste.
    Luuk ik moest dit even kwijt.

  4. @kuifje: het is ook prachtig, en dat gewoon van de weg en uitkijktoren uit.
    @Terracidus: Soms denk ik weleens wat saai, maar dan sta je weer versteld van de mooie plekjes daar net over de grens.
    @laila:is wel bijzonder, er zitten drie soorten flamingo’s maar de Chileense in meerderheid. Op zon en feestdagen, zeker bij mooi weer wel erg druk daar. ’s morgens vroeg tot een uur of 10 is het daar nog wel genieten, hoewel daar ook al een huisje staat waar je allerlei versnaperingen kan kopen.
    @mortica+antoinette: Ik denk dat dat inderdaad gebeurt. maar daar maak je nog geen mooie foto’s mee. Te meer daar voor natuurfotografie, zeker fauna, heel wat geduld nodig is en op grote afstand blijven om de dieren ongemerkt te kunnen fotograferen.
    Alle foto’s die ik maak zijn niet gemaakt in verboden gebieden, alles van openbare weg af. Het natuurschoon is ook daar te vinden als je er oog voor hebt.
    @Zwollywood: met telezoomobjectief 400mmm 10 Mpixel en daarna op ingezoomd en uitgeknipt.En natuurlijk, want het digitaal, veel foto’s gemaakt en mooiste uitgezocht, rest weg, kost toch niets.
    Groet LuukReactie is geredigeerd

  5. Ik ken iemand die speciaal op vogelreis naar Polen in het voorjaar gaat, maar die is ook wel vergevorderd. Heeft zo’n joekel van een kijker, die hij draagt op zijn schouder. Het is wel erg leuk om vogels te spotten, vind ik trouwens. Vooral ook de kick van het ontdekken, en ook die bijzondere soorten die je niet zo vaak ziet. Ik voel het ook weer als ik naar je bijdrage kijk…
    Hartelijke groet, Coby

  6. hoi Luuk,
    ik zag vandaag, na een weekje zonder internet, ineens je naam staan. mooie foto’s. veel van die vogels kende ik alleen van naam.

  7. Luuk, aan jou fotos is te zien dat jij respect heb voor de natuur. En niet te vergeten, kennis van de natuur.

  8. Nee, om 7 uur ’s ochtends zou je mij daar ook niet gauw zien.
    Maar soms moet je er wat voor over hebben.
    Toch leuk dat je in korte tijd al een aantal vogels kunt herkennen aan hun zang!
    gr eva

Geef een reactie

