Het virtuele herbarium (55) – Schildblad

algemeen Darmera peltata is een plant die van wat vochtige grond houdt. De plant is niet inheems. de plant is afkomstig uit het westen van de Verenigde staten en heet daar Indiaanse rabarber.
naam Nederlands schildblad
familie Nederlands steenbreekfamilie
familie Latijn saxifragaceae
naam Latijn darmera peltata
kleur roze wit
bloeitijd maart – april
hoogte 40 tot 70 cm
soort vaste kruidachtige plant
standplaats schaduw – halfschaduw
bloem vijftallig – in scherm
blad rond – ingesneden – rand gezaagd – veernervig
bijzonderheden De plant bloeit op lange stelen voordat het blad verschijnt. Nadat de bloem verdwenen is verschijnt het blad, grote ronde bladeren op stelen vanuit de grond.

De foto’s zijn in 2008 in de tuin genomen.

11 gedachtes over “Het virtuele herbarium (55) – Schildblad

  1. Weer erg mooi ! Ik heb net wat mosterdplantjes van mijn balkon gehaald en in een vaasje gezet. Ze bloeien mooi, maar worden door de vogeltjes wat al te enthousiast uitgezaaid…;o)

  2. Weer een echte vertrouwde ‘Luuk’…
    (Ik had je al een tijdje gemist)
    Dank weer voor de informatie en de bijpassende foto’s zijn schitterend, met het omhoog kruipende kevertje!
    Groetjes.

  3. mooi, hoe de bloemetjes op jouw foto’s steeds groter en gedetailleerder worden. daar zou ik zelf geen geduld voor hebben (om ze te maken bedoel ik, want kijken wil ik wél).
    ciao

  4. @Maria: Dit is ook kijken, anders had ik nooit het kusmondje van het sterretje gezien. Maar het maken kost wel tijd, ik maak er veel en kies de mooiste uit.
    Bedankt voor je compliment.
    @paco: waarvoor dank!!

Geef een reactie

