Distelvlinder invasie

Door vrienden werd mij, vlak na Moederdag, verteld dat er bijzonder veel distelvlinders in Nederland waren. Ik had er ook wel al enige gezien, maar de reden daarvan werd mij toen verteld.
Intratuin was de schuldige, na het staken van het verkopen van doosjes met een levende distelvlinder voor Moederdag, had de organisatie alle distelvlinders vrij gelaten, met als gevolg een invasie van distelvlinders in Nederland.

Dat Intratuin die actie gestaakt heeft klopt. Maar het leek me sterk dat het grote aantal van deze vlinder in Nederland daarvan de oorzaak was.
Dat is het dan ook niet.
De distelvlinder is een trekvlinder die in het voorjaar vanuit Zuid-Europa naar het noorden trekt. Dit jaar is er een bijzonder groot aantal mop doortocht en doen ons land aan.
In het najaar trekken een aantal van de nieuwe generatie terug naar het zuiden. De rest overleeft het niet in ons klimaat.

Tijdens een wandeling langs de schipbeek waren er rondom ons heen voortdurend meer dan 10 distelvlinders, allemaal verzot op de rode klaver.
Een ware invasie, maar gelukkig een natuurlijke.

16 gedachtes over “Distelvlinder invasie

  1. Mooi bericht (foto, tekst en info). Wat een waanzin doet me denken aan die etalages vol met kuikentjes vroeger rond de Paas.

  2. Mooi ! Ik heb er ook een paar voorbij zien fladderen. Ze werden trouwens ook besproken in Springwatch, deze week, op de BBC…;o)

  3. Prachtige foto. Over die vlinderverkoopcampagne gelezen en er werd algemeen negatief op gereageerd. Zou het wel goed zijn zo`n overdaad aan één vlindersoort. Brengt dat de natuur niet uit balans?

  4. @ Smokey: De natuur is niet zo snel uit balans, hoor. Als er ineens veel rupsen zijn hebben de vogels meer te eten. Worden erdoor die rupsen toch wat bomen kaal gevreten dan herstelt zich dat echt wel weer. De vlinders zelf doen geen vlieg kwaad…;o)

  5. Luuk niet om op-te-scheppen hele wolken zijn er van deze beestjes hier. Werkelijk een wolk van… Maar die verkoopcampagne in Nederland ging toch niet door?
    Groet Portbou

  6. @Dianne: ik hoorde het ook pas later. Vroege vogels had geprotesteerd. Het was de bedoeling van intratuin om de aandacht op vlinders te vestigen, beetje vreemde manier.
    @antoinette: bedankt voor je bezoek
    @stripman:over de kleurtjes heb ik je al bericht. Over de kale bomen morgen een blogje.
    @martin: ja raar idee, vind ik ook.
    @smokey:er zijn top jaren en magere jaren in de natuur. Die kale bomen bijvoorbeeld komen nu weer in blad, rupsen zijn verpopt. Voor sommige bomen is het dus nu weer lente, alleen geen bloemen deze keer.
    @Portbou: Ben ook niet jaloers hoor, maar ook bij jullie zijn er niet altijd zoveel, edaarom bij ons nu ook meer. Wel leuk voor nederland.
    groet Luuk

  7. Dat was echt raar he van die vlinders is doosjes voor Moederdag, denken ze soms dat moeders dat leuk vinden, het is misdadig. Vind de foto prachtig, het is de vlinder uit mijn jeugd, ik zag ze overal, ik vind ze prachtig.

  8. De natuur kan zelf reguleren, maar teveel bemoeienissen van de mens kan teveel van het goeie worden.
    Luuk ik heb zojuist een fragmentje van Tomestepona opgediept. Historisch materiaal zogezegd. Het staat nu onderaan `t blogje.
    groet van smokey

  9. wat een verhaal! over dat Intratuin…een moederdagkado!
    Ik geloof niet dat ik ooit een distelvlinder in het wild gezien heb

Geef een reactie

