Wandeling Needse Achterveld en Schipbeek

De wandeling start op de parkeerplaats van Staatsbosbeheer aan de Visschemorsdijk bij de brug over de Schipbeek.
De wandeling is een 8 km lange tocht die eerst door het Needse achterveld gaat, een vochtig natuurgebied met heide en stukken veen. In de winter staan het grote stukken van dit gebied onder water. Er lopen koeien en paarden in dit gebied. Deze staan ’s winters op stal.
Het tweede is een wandeling door kleinschalig cultuurlandschap, langs het oude Needse zwembad “De Vleer”, langs nieuwe natuur langs de Schipbeek en langs de Schipbeek zelf.

De lengte van de wandeling is 8,5 km.

Het gps bestand van de wandeling Needse Achterveld: download (5 kB).

Route:

• Van de parkeerplaats het klaphek nemen dat toegang geeft aan het pad dat langs het bos gaat, links ligt een open veld.
    • Na dit veld komt een open stuk terrein aan de rechterkant. Na dit veld het bospad rechts nemen.
    • Dit pad buigt naar links en gaat tussen oude dennenbomen door.
    • Bij het bankje aan de linkerkant het smalle pad naar rechts op. Dit pad loopt door een heide/grasveld.
    • Het pad schuin naar links laten liggen en rechtdoor lopen.
    • Het pad gaat door een heideveld met gagelbosjes. ’s Winters kan het hier erg nat zijn.
    • Het pad eindigt op een open stuk terrein en geeft dan zicht op een drinkpoel voor de dieren.
    • Het pad weer terug volgen en het pad, dat eerst schuin naar links ging, rechts in gaan.
    • Dit pad gaat naar een dijkje en dit rechtsaf op gaan. Het dijkje helemaal aflopen, het hek doorgaan en dan linksaf.
    • Aan de rechterkant is ook een stuk nieuwe natuur, waar de kleine zonnedauw groeit.
    • Het eerste pad links, met klaphek weer in gaan. Dit pad blijven volgen, ga af en toe eens een eindje naar links of rechts om te zien hoe het open landschap er uit ziet, tot het klaphek bij de Schipbeek.
    • Er zijn nu twee mogelijkheden:
    •  A – Voor het klaphek rechtsaf gaan, langs de bosrand lopen daarna over het hoge gedeelte van het veld langs het hek, bij de brug onder het draad door, er wordt gezegd dat er spanning op staat (schrikdraad), dus in natte tijden zeker vermijden. Dit is vooral mooi omdat je zowel een mooi uitzicht over het veld hebt als de Schipbeek. Doorlopen tot aan de brug.
    • –  Het klaphek door en naar rechts, langs de Schipbeek lopen tot aan de brug.
    • De brug naar links over gaan en direct weer naar links langs de Schipbeek lopen tot de brug waar de Visschemorsdijk over de Schipbeek gaat. Het eerst deel van de wandeling zit er op.

Start van de wandeling, bij de parkeerplaats

Bospad bij het begin

Pad door de gagelbosjes

Echte koekoeksbloemen in de nieuwe natuur

Klaphekje bij de Schipbeek

Schipbeek met stuwtje

• De Visschemorsdijk rechts op gaan en de eerste zandweg naar links nemen, het Hinnemansdiekske.
  • Bij de kruising, over een beek/sloot naar links gaan naar de dijk van de Schipbeek.
  • Bij de Schipbeek naar rechts en langs de Schipbeek lopen.
  • Het eerste pad over de dijk naar rechts nemen. Dit komt uit op een fietspad.
  • Hier linksaf gaan. Aan de rechterkant ligt het oude Needse zwembad “De Vleer”.
  • Het kronkelend fietspad volgen. Dit gaat na verloop van tijd de dijk op. Het fietspad blijven volgen, gaat naar links en dan naar rechts en komt uit op de Koeweidendijk, een asfaltweg.
  • Hier linksaf en naar de brug lopen. Rechts is het dorp Rietmolen te zien met zijn aparte kerkgebouw.
  • Na de brug linksaf lang de Schipbeek gaan. De Schipbeek lijkt smal maar als je goed kijkt zie dat het middenstuk aan het verlanden is met kalmoes.
  • Na verloop van tijd wordt de vistrap gepasseerd.
  • Het pad langs de Schipbeek blijven volgen tot aan de brug waar de Visschemorsdijk over de Schipbeek gaat.
  • Daar rechts af en naar het parkeerterrein lopen.
  • Hier eindigt de wandeling.

Het Hinnemansdiekske

Het oude zwembad van Neede: De Vleer

Weidevogelgebied langs de Schipbeek

De kerk van Rietmolen

Vistrap in de Schipbeek

De wandeling is en de foto’s zijn op 31 mei 2009

8 gedachtes over “Wandeling Needse Achterveld en Schipbeek

1. @Antoinette: Persoonlijk vind ik Limburg erg ver weg :-))
    @Stripman: Neede lijkt volgens mij in geen opzicht op Omsk, maar ver weg is relatief, voor mij 20 km.
    @Zwolly: Ja zeg je nu wel, maar ik weet het nog steeds niet, al heb ik hem al lang gezien.
    @Ivy: Nagel ruik ik wel, althans kruidnagel, als de gagel bloeit, in maart, ruik ik hem nog niet.
    @kuifje: ja in een woord.
    groet Luuk

2. Je zou dit gebied de Achterhoek van de Achterhoek kunnen noemen. Het is een soort niemandsland.
    Het voormalige zwembad heet overigens ’t Vleer. Ik heb daar nog gezwommen, lang geleden.