De akkerdistel, mooi (on)kruid

De akkerdistel, cirsium arvense, is een plant die zich vestigt al pioniersplant, liefst op vruchtbare grond. De plant zaait zich uit, maar vermeerderd zich ook door middel van wortelstokken, en laat zich moeilijk bestrijden.
Dit komt terug in de volgende volkswijsheid:

Distels maaien is distels zaaien
Distels steken is distels kweken
Distels trekken is distels stekken

Wie weet zijn er wel meer van deze uitspraken.

In Nederland bestaan provinciale distelverordeningen die aangeven dat grondeigenaren en grondgebruikers verplicht zijn de grond te zuiveren van de akkerdistel.
Meestal wordt dit gedaan door ze te maaien.
Maar zoals de volkswijsheid hier boven al zegt, echt verwijderen doe je niet, ze vermeerderen zich dan nog meer door de wortelstokken.
De beste manier om van ze af te komen zonder veel kosten of moeite is ze gewoon te laten groeien. Ze putten de grond uit en ander planten nemen vervolgens hun plaats in.

Voor boeren is dit begrijpelijk geen echt alternatief en zullen dan anderen, die de langzame methode gebruiken voor het zuiveren van akkerdistels, verplichten zich aan de verordening te houden zoals Natuurmonumenten heeft kunnen ervaren.

De bloem is, zoals bij alle distels, prachtig en voor vlinders, bijen en hommels een bron van nectar. Na het bloeien hebben distelvinken en groenlingen ook weer veel plezier aan de zaden.
Hierboven een foto van de akkerdistel te zien. De kleur van de bloem is van paars tot heel lichtpaars (bijna wit).
Maar echt wit, ik heb het op internet en in allerlei boeken opgezocht, wordt de bloem nooit beschreven.
Maar een witte akkerdistel bestaat wel. Op een wandeling langs een basaltdijkje aan het IJsselmeer heb ik haar gezien en gefotografeerd.

22 gedachtes over “De akkerdistel, mooi (on)kruid

  1. Hoe mooi onkruid kan zijn.
    Ik laat het vaak in mijn tuintje gewoon opkomen.
    Tot ergernis van kennissen die er meteen aan willen gaan rukken.

  2. Wat een mooi onderbouwd artikel
    Alles wordt besproken
    Geweldig Luuk…en zo’n vondst van een albino is een unicum, lijkt me…..

  3. Prachtige bloemen heeft de akkerdistel! Ik zou er best een paar in mijn tuin willen hebben, ik hou wel van pionieren!! Er is alleen een ding dat ik me afvraag: je zegt dat de distel de grond uitput, maar hij maakt het toch juist geschikt voor andere planten? Ik vond ook nog een mooi artikel in Trouw over de akkerdistel: http://www.trouw.nl/krantenarchief/1995/12/23/2576667/Al_zijn_ze_gehaat__distels_horen_in_het_agrarische_landschap.html
    En erg mooie foto’s Luuk!

  4. Mooie conclusie, Luuk ! Je kunt hem het beste bestrijden door hem met rust te laten. Dat geldt voor meer dingen…;o)
    Verder ben ik het erg met Paco eens: onkruid bestaat niet !

  5. Ik had deze gisteren en vanochtend ook in beeld. Mét vlinders…..Ik vermoed de distelvlinder.
    Ik zal eens kijken of ik er iets van kan plaatsen.
    Ook is de bereklauw op dit moment schitterend. Ik heb er macro’s van gemaakt……met zoemende hommels….en ander klein grut.

  6. @klaverblad: als ze het er uit willen trekken, dan wel met blote handen laten doen.
    @annet: dank je wel. ja die witte was wel heel bijzonder.
    @antoinette: ik moet eerlijk bekennen dat ik ze ook niet overal in de tuin accepteer.
    @paco:maar soms is het een lastig (on) kruid. Dat mag toch?
    @solevjg: bedankt voor het artikel in trouw. Het uitputten betreft de bouwstoffen die de distel nodig
    heeft. Als je na de bloei het weiland maait en het maaisel afvoert, zoals op veel natuurterreinen gebeurt, wordt de grond schraal of blijft even schraal omdat door de depositie (neerslag) van stiksof altijd weer de grond verrijkt in ons Nederland. Ander planten die met deze schralere grond wel overweg kunnen
    nemen dan haar plaats in.
    @stripman: In mijn moestuin doe ik dat toch maar niet. Ben bang dat mijn sla en dergelijke het slecht doet. En onbespoten groentes van eigen grond is ook veel waard, en ook lekker.
    @Ivy: Uitroeien zal ook niet lukken. Maar gras waar veel distels in zitten eet de koe niet, te
    scherp. Ik begrijp de boer wel.
    @Zwolly: de De reuzenbereklauw of de berenklauw Zwolly?
    Reuzen berenklauw heb ik in de tuin verwijderd, het werden er te veel en vielen om bij harde wind. Ook wil ik niet dat mijn kleinkinderen zich bezeren, brandblaren, aan die planten. Maar vind ze prachtig, al horen ze niet in Nederland thuis.
    @Gala: Dank je Gala. Mooi en nuttig, vind ik ook maar soms door de bemesting ook wel heel massaal.

  7. Eén van mijn favorieten (een beladen woord voor sommigen, op het VKblog, haha) onder de vele soorten ‘onkruid’……mooi! 🙂

  8. @bart: alle distels zijn mooi, vind ik tenminste.
    @zilvertje: nou deze groeit overal, zelfs tussen de stoeptegels, en ieder braakligend of slecht onderhouden veldje.
    groet Luuk

  9. Ik denk reuzenbereklauw. Ik heb er al een log over geplaatst met ook een paar macro´s.
    Distels heb ik vaochtend ook gezien……….en raad eens….er zaten twee distelvinken op te vreten….de putters……..én ik heb gisteren ook 2 distelvlinders op de mooie roze distelbloemen kunnen fotograferen.

  10. …en ze zijn mooi. Ik heb ze onlangs ook gefotografeerd. Ze werden dankbaar bezocht door de bijen.
    Toch zag ik ze alleen langs de kant staan, niet in het veld.
    groetje

  11. @Dianne: Akkers worden geploegd en gespoten, daar hebben ze niet veel kans meer. Ook weilanden worden gespoten, dus dan zie je ze alleen nog aan de randen.
    Voor het spuiten van distels is geen volkswijsheid, dus daarmee gaan ze wel weg.
    @Solvejg: ok, graag gedaan.
    @Coby: distels teken is distels kweken, zo is het. Zegt het voort.
    groet Luuk

  12. wij hebben vandaag gefietst van Assen naar Hooghalen en via de Boermarkeweg naar Laaghalen we troffen daar een akker met volgens ons akkerdistels aan en wat we nog nooit hadden gezien was dat er een hele groep witte bij stonden.
    Graag reactie over onze ervaring.

    E. Horn

Geef een reactie

