Italiaans weekend in Almen

Wat de meeste Nederlanders weten van Italië, waarbij ik mezelf niet wil uitsluiten, is pasta, pizza, pomodori en prosecco.

Terloops hoorden wij van het Italiaans weekend in Almen. Toen wij dat hoorden was er al bijna een dag van het weekend voorbij. Maar zondag zouden er niet veel buien zijn en besloten we per fiets naar Almen te gaan en eens een kijkje te nemen in Almen. We kennen het daar wel, veel door gefietst, in de buurt gewandeld en in de theetuin van de Hoofdige Boer gezeten.
Maar nu zou het toch wel anders zijn, Almen met een Italiaans tintje.
Nu heeft Almen al sinds lange tijd een klein Italiaans tintje en dat is het restaurant Da Nonna Pippina, klein eenvoudig restaurant annex winkel.

Rond het plein voor het Almens kerkje, onder de hoge lindes, stonden een aantal kramen.
Het belangrijkste thema was toch wel eten. De bovengenoemde p-producten waren natuurlijk aanwezig. Waar me weer bevestigd dat dat het enige belangrijke is wat wij Nederlanders moeten weten van Italië.
Maar verder kon je ook huizen kopen in en op vakantie gaan naar Italië.
Er waren kookworkshops en demonstraties. Wat ik bij één van die workshops heb geleerd is dat iedere pasta zijn eigen saus beliefd, maar dat de saus die ze daar aan het bereiden waren bij elke pasta kon.

Eerlijk gezegd hebben wij ons daar ongeveer twee uur vermaakt, vonden het gezellig zitten onder de lindes, lekkere espresso en ciabata. Mooie en leuke mensen om naar te kijken.
Tenslotte nog een ambachtelijk Italiaans ijsje en toen maar weer eens op huis aan.
Voor ons een geslaagd Italiaans weekend.


Er was een houtoven en er waren pizza’s


Deegwaren, slingers, die gefrituurd werden, de naam is mij ontschoten.

<
Pizzaborden en ander aardewerk


De hoge bomen zijn de lindes, rechtsonder de tak van een esdoorn.


Ook een Italiaanse zanger, later op de middag een groep.


De kaas die, onder andere, op mijn ciabata zat.


Knalgroene olijven, lekker!!


Hier wordt de saus bereidt die bij alle pasta’s kan.

7 gedachtes over “Italiaans weekend in Almen

  1. Ziet er lekker uit allemaal maar geef mij het gewone Almen van onze fietsvakanties maar.
    Italië-informatie die ik beter kan waarderen vond ik deze week in het magazine Villa d’Arte, waar wij op zijn geabonneerd. Daar las ik o.a. over de machtsstrijd tussen de steden Florence en Siena, over oude meesters en over het feit dat Siena een belangrijk stempel heeft gedragen op de ontwikkeling van de Renaissance. En de Florentijnen maar denken dat zij dit op hun conto hadden.

  2. die uitgeholde Parmezaanse kaas is mooi. had ik nog nooit gezien.
    die vrouwen die aan het kokkerellen zijn, zien er ongeveer net uit als hier op dat soort feesten.
    de zanger trouwens ook :-).
    die gebakken pasta heeft verschillende namen, afhankelijk van de streek. wordt hier vaak met carnaval gemaakt (met poedersuiker bestrooid).
    ciao

  3. ziet er vooral lekker uit – moest alleen een paar keer terug het ‘bord’ lezen : Prostata ?? Wat voor topping moet ik me bij deze pizza voorstellen … 🙂

Geef een reactie

