Het virtuele herbarium (60) Borstelkrans

algemeen De plant is vrij zeldzaam in Nederland. Komt voor in Zuid Limburg, in het duingebied tussen Zandvoort en Noordwijk en op verspreide plaatsen in het rivierengebied. Borstelkrans houdt van droge en kalkrijke grond.
naam Nederlands borstelkrans
familie Nederlands lipbloemigen
familie Latijn lamiaceae
naam Latijn clinopodium vulgare
kleur paars-rood
bloeitijd juni tot augustus
hoogte 30 tot 60 cm
soort vast kruidachtige plant
standplaats zonnig
bloem lipbloem – bloeit in bundel of krans
blad kruislings tegenoverstaand – langwerpig – rand gaaf – veernervig
bijzonderheden De plant is licht aromatisch en er kan thee van gezet worden.

De plant is spontaan in onze natuurweide gekomen en breidt zich uit.

De foto’s zijn in 2009 in de tuin genomen

10 gedachtes over “Het virtuele herbarium (60) Borstelkrans

  1. Jammer, het is zo mooi, ik heb het jaren op het balkon gehad, maar in de afgelopen winter zijn alle rozetten bevroren.

  2. Ik was je even kwijt. Mooie plantenfoto’s. Ik b;ijf ook veel fauna en flora gebruiken. Ik zit in Oz en Nz en daar is heel veel moois te zien.
    Ik ga je favorieten:-)
    Groet, O.

Geef een reactie

