Eikenprocessierups

In de zomer was om diverse eiken bij ons in de buurt een rood-wit lint gebonden waarop stond dat in de boom de eikenprocessierups zat.
Ik had die beestjes nog nooit gezien laat staan er hinder van ondervonden.
Veel heb ik in de bomen staan kijken maar niets gezien.
Nu wist ik ook niet wat ik zien moest.

In onze tuin staan ook verschillende eiken, de meeste nog niet zo oud, hoogstens een jaar of 15. Er is er echter een die zeker meer dan 200 jaar oud is.
Ook in de bomen heb ik staan kijken, maar zag niets wat mij aan de processierups deed denken.

Op een dag kwamen vrienden op bezoek en we hadden het over de oprukkende eikenprocessierups en de voorspelling dat in 2020 heel Nederland last van dit beestje heeft.
Ik vroeg aan hen of ze wel eens de rups gezien hadden. Nee dat niet, maar wel de nesten waarin de rupsen zich overdag in terug trekken.

Wij de tuin door en ja in een van de jonge eiken was een nest zichtbaar.
In de grote oude eik zagen we ergens ver in de hoogte ook iets wat daar op leek.

In dit najaar vielen behalve de blaadjes ook nesten van de eikenprocessierups.
Van één van die nesten heb ik een foto gemaakt en foto’s van de inhoud.


De rupsen in het nest waren allen dood wat niet inhoudt dat je geen last van de haren van deze rups kan krijgen.

5 gedachtes over “Eikenprocessierups

  1. @antoinette: Hier pas sinds een jaar of drie. Het bestrijden ervan is symptomatisch, alleen de bomen langs drukke wegen.
    Ik heb ze alleen m=nog niet in processie de boom in zien lopen, maar wie weet.
    groet Luuk

  2. @luuk,
    ik heb ze een paar keer in processie over de grond zien lopen. ziet er best indrukwekkend uit. en heb òòk gemerkt dat sommige mensen echt bang van die beesten zijn. schijnt verschrikkelijk te jeuken als je ze aanraakt.

Geef een reactie

