Zij eten het kippenvoer op!!

Elke morgen, meestal rond negen uur, ga ik naar de kippen. Kippen is meervoud dus er is meer dan één kip. Om precies te zijn twee stuks. Een witte leghorn en een marans. Er zijn er wel meer geweest maar die zijn er mee gestopt, deden het in één keer niet meer. Deze twee houden het goed vol.
Iedere morgen krijgen ze wat strooivoer, mais en granen, en daarnaast een bak legkorrel. In dat laatste zit van alles waardoor ze in staat zijn eieren te leggen, niet dat dat werkt. Ze zijn niet echt van het eieren leggen, de marans weer minder, de naam zegt het al, dan de leghorn.
Maar daar gaat het blog niet over.

De hoeveelheid voer die ze krijgen is meer dan ze in een dag op kunnen, en meestal is het voer al op voor de middag.
Hoe dat komt? De mussen.
’s Morgenvroeg als ik de kippen voer is er een gekwetter van jewelste in het bosje bij de kippenren en in de ligusterhaag, lekker verscholen en niet makkelijk te vangen.
De kippen beginnen aan het strooivoer, maar, ik heb mijn kont nog niet gekeerd of, de mussen komen legkorrel smikkelen.
Dit gaat het hele jaar door behalve in de periode dat ze hun eigen kuikens moeten voeren, die willen geen legkorrel maar kleine beestjes, spinnetjes, luizen, torretjes.

>

Ze broeden een boerderij verderop, in de klimop tegen de schuur en het gaat goed met de mussenstand in onze buurt.
Zeer tevreden en met volle buikjes genieten ze nog even van de namiddagzon in december, totdat ik te hinderlijk wordt met de camera.

9 gedachtes over “Zij eten het kippenvoer op!!

  1. Jij zorgt er mooi voor dat de mussen bij jou in de buurt in ieder geval er goed voor staan.
    En de kippen hebben toch genoeg dus…
    Hier vlakbij zitten ook musjes, die worden ook gevoerd, en als dank betrokken ze ook een klimop.
    Hartelijke groet, Coby

  2. @K : Het is geen biologische legkorrel die ik voer, Een zak van 25 kg gaat er, dankzij de mussen, er snel door heen. En voor het gezonde eitje hoef ik het ook niet echt te doen gezien de eierproductie va de kippen. Toch doen de mussen het uitstekend.
    @coby:Ja een dichte klimop tegen een muur is een prachtige nestplaats voor ze, maar ik denk dat je er ook wel roodborst en winterkoning kan vinden..
    groet Luuk

  3. tja, daar sta je dan als dierenvriend…
    ‘ergens’ zijn wij een soort lotgenoten, want de kippen van mijn buurman komen soms tot aan onze voordeur om de brokjes van de poezen te stelen.

  4. @maria: Ik wist niet dat kippen die lekker vinden, wel erg eiwitrijk denk ik.
    Krijg je als dank af en toe wel een eitje van je buurman of leggen die kippen net als hier?
    groet Luuk

  5. @luuk,
    ik vermoed dat ze het lekkerder vinden dan wat ze zelf krijgen: veel oud brood.
    eieren valt tegen, hoogstens twee of drie per jaar 😦

Geef een reactie

