Tuinieren in de winter – Het hout

Al enige tijd ben ik in de tuin bezig. Niet dat de tuin winterklaar moet zijn, eerder voorjaarklaar.
Over dit voorjaarklaar maken van de tuin wordt verschillend gedacht. De één vindt dat je al het oude spul moet laten staan, goed voor de vogels die dan nog wat te scharrelen hebben en het bedekt de grond tegen de invloed van de vorst. Een ander vind dat niet netjes, het afval verrot en kan de grond verzuren, waardoor mos groei optreedt, opruimen dus.
Zelf ben ik een voorstander van laten staan, bijkomend voordeel naast die al genoemd zijn is dat de grond onder het afval lekker los blijft en het onkruid in het voorjaar makkelijk te verwijderen is. Nee aan schoffelen doe ik niet, tenzij het een moestuin is.

Toch ben ik nu al de tuin aan het voorjaarklaar maken. Ben ik dan van mijn tuingeloof afgevallen?
Nu is het nooit erg om van je geloof te vallen en daarvoor weer een ander idee als het jouwe te omarmen, mits je het maar regelmatig doet.
Nee, het is meer dat de druk in het voorjaar me te hoog wordt, dat ik eerder aan de slag ben gegaan.
Hoe ik het nu dan doe?
Het begint met het hout.

Al jarenlang onderhoud ik de bosjes en de bomen in onze tuin met behulp van een takkenschaar en een handzaag. Echter na het knotten van wilgen, vorig jaar, weet ik dat ik dat niet meer wil. Mijn leeftijd gaat een rol spelen en daar geef ik nu ruimhartig aan toe.
Dit najaar eindelijk een motorkettingzaag gekocht en ik kan zeggen dat scheelt.

Er is veel te doen, een houtwal, de eiken, de lindes en het vogelbosje.
Nu net de eiken gedaan, takken uit de bomen gezaagd.
Het hout dat geschikt is voor de kachel apart van de dunne takken.
De dunne takken worden gebruikt voor de border, maar daarover later.

Hard werken, daar houd ik niet meer van, maar lang door werken vind ik heerlijk, lekker buiten bezig zijn en je niet hoeven haasten.
Zolang het niet regent maakt het weer me daarbij niets uit.

6 gedachtes over “Tuinieren in de winter – Het hout

  1. Dit komt me zoooo bekend voor. Ik moet er nog aan nog beginnen. En dat met een (iets te grote ) stadstuin van 240 m2. Maar de houtkachel roept… (zijn personeel) 🙂

  2. @Henk: maar we zijn er nog niet, je weet dat je van hout meerdere malen warm wordt, zagen, kloven en branden. Bij mij soms zelfs een vierde: het idee aan het werk!
    @maria: kom maar halen, niet dat ik zoveel heb, maar zoiets staat heel uitnodigend, toch?
    @antoinette: maar ……. om met een van ’s Neerlands grote filosofen te spreken: Elk voordeel heb z’n nadeel.
    groet Luuk

  3. @luuk,
    bedankt!
    wij hebben eigenlijk ook genoeg.
    branden ook veel ‘slechter’ hout dan dat van jou.
    en ook de dunnere (+ heel dunne) takken om de open haard aan te maken…

Geef een reactie

