Vogels voeren

Mij is verteld, ik heb er verder geen onderzoek na gedaan, dat de vogelbescherming in Nederland een verbond is aangegaan met de producenten van voederzaad. Eerst was het niet goed de vogels bij te voeren in lente, zomer en herfst als er genoeg voedsel voor de vogels te vinden is, maar nu schijnt het goed te zijn om ze te allen tijde bij te voeren.
Let wel, bovenstaande is mij verteld.

Niet dat het me iets uitmaakt. Van vogels in de tuin geniet ik, ze te zien en te horen, in welk jaargetijde dan ook. Ik wil ze het dus aangenaam maken, wil dat ze graag in mijn tuin komen, dus voer ik ze.

Sowieso voerde ik de vogels elke winter al bij, vogelzaad, vetbollen, pinda’s, fijn gemaakt brood en appelstukjes.
Maar doe dit ook in andere jaargetijden, ik  strooi broodresten (vermalen), restanten van appels en andere zaken die vogels lekker vinden in de tuin.
Niet zo veel dat ze het niet op kunnen, ik wil namelijk geen ratten voeren, maar net zoveel dat het aan de eind van de dag weer op is.
Niet alleen de vogels maar ook de veldmuisjes genieten hiervan, razendsnel schieten die onder de niet klimmende klimop, hedera helix arborescens, uit pakken wat en schieten weer net zo snel terug.

Deze winter, van zomer was die er wel, missen we de glanskop, maar gelukkig hebben zich twee nieuwe soorten zich op de voederplaats vertoond.
De grote bonte specht en de boomklever.

Wie weet helpen de vogels dit jaar de insecten uit de fruitbomen te houden zodat die goed kunnen bloeien en weer eens wat vrucht kunnen dragen.
Ik heb in ieder geval mijn best gedaan.

9 gedachtes over “Vogels voeren

  1. Zo hoort het eigenlijk ook. We nemen al genoeg af qua ruimte en dus voedsel. Iets terug doen is niet meer dan normaal. Als gebeurt het te weinig. Mooi dat je er aandacht voor vraagt!

  2. Er is steeds minder voedsel in de natuur om over al de nette tuinen maar te zwijgen, dus volgens mij kan voeren geen kwaad. Wel het juiste voedsel geven. Maar ook de tuin op de goede manier beheren. Dus onkruid en rommelhoekjes, dat zijn voor vogels en kleine dieren zoals egels paradijsjes.

  3. @stadsfotograaf: Dat zijn behoorlijke schrokops die meeuwen, maar hier kunnen de houtduiven er ook wat van.
    @Kitty: Sinds gisteren ook de geelgors gesignaleerd!
    @:edu: in de tuin hier kennen ze behoorlijk aan hun trekken komen.
    @ghijsa: of misschien wel de NMA!
    @antoinette: Hier geen nette tuin, rommelhoekjes en heggen volop aanwezig.
    Groet Luuk

  4. Pas toen het echt ging vriezen en sneeuwen kopen wij vetbollen en gevulde zaadcontainers voor de vogels.
    Daarvoor en daarna hangt mijn voerbeleid af van wat we over hebben.
    Hebben we brood over, dan voer ik de vogels,
    Hebben we vis over,
    of vel van de soepkip, dan voer ik de katten.
    In het voorjaar vind ik het komisch om te zien,
    het fanatisme van de mussen hier in de buurt,
    hoe ze binnen een uur een boterham volledig uithollen.

Geef een reactie

