Wandeling Lochem – Borculo

De  wandeling gaat, behalve in stad en dorp, vooral over een graspad. Op sommige plaatsen wordt zo weinig gelopen dat het gras en fluitenkruid wel een meter hoog staat. Als deze wandeling gelopen wordt als het gras nat is zorg dan voor waterdicht schoeisel en houdt er rekening mee dat de broek behoorlijk nat kan worden.

De wandeling heeft een lengte van 12,7 km.
Het Gps bestand van de wandeling Lochem – Borculo: download (12 kB).
Routebeschrijving wandeling Lochem – Borculo: Openen

Route stroomopwaarts:

Start is op het kruispunt van de Hanzeweg en de Stationsweg.

• Ga rechtsaf, komende van de Hanzeweg, en loop naar de rotonde. Ga daar rechtsaf de Goorseweg op. Over het fietspad tot de Tusselerdijk, hier rechtsaf.
    • Doorlopen tot de Keppellaan en hier weer rechtsaf. Doorlopen tot over de brug, rechts is de Cloese te zien.
    • Over de brug linksaf en het pad langs de Berkel volgen. Dit blijven volgen tot de brug van de Wengersteeg. Hier rechtsaf de Wengersteeg in.
    • Doorlopen tot de Heest en hier linksaf.
    • Halverwege, tot het huis recht vooruit, is rechts een pad door het weiland. Dit pad in gaan.
    • Aan het eind van dit pad linksaf, achter de boerderij langs en vervolgens weer rechtsaf , pad met bomen. Op kruising linksaf en u komt bij een stuw van een beek die in de Berkel uitmondt.

• Bij de stuw rechtsaf het pad langs de Berkel volgen. Na 1,7 km komt u bij een bosje langs de Berkel oever. Daar omhoog gaan en de Berkel blijven volgen.
  • Bij de parkeerplaats de brede zandweg, naar rechts, op gaan. Na 160 meter het pad links in gaan. Dit pad brengt u weer naar de Berkel.
  • Daar rechts af en de Berkel volgen tot de stuw, Beekvliet. Dit is een dubbele stuw, voor Berkel en Slinge. De Berkel gaar naar links en de Slinge naar rechts.
  • Het pad langs de Slinge volgen, dus niet de stuw over. Dit pad volgen tot aan de brug over de Slinge bij huis Beekvliet. Deze brug over gaan en direct rechtsaf het fietspad op.
  • Dit fietspad slingert langs een oude tak van de Slinge, en gaat van de Slinge weg met een haakse bocht naar links. Door lopen tot de T-splitsing.
  • Hier rechtsaf het pad blijven volgen, maakt een haakse bocht naar rechts en gaat later over in een klinker weg, de Heure genaamd, die later een asfaltweg wordt.
  • Deze weg volgen, gaat tussen huizen door en maakt een haakse bocht naar links. Bij de kruising links de Heure blijven volgen.
  • De weg naar links, Elbrinksvonder, in gaan. Deze weg uitlopen tot over het ophaalbruggetje, hier is een stuw.
  • Voor de stuw rechtsaf en langs de Berkel blijven lopen tot de volgende brug.
  • Hier rechtsaf Borculo in. U loopt nu over de Lochemseweg. Deze weg blijven volgen, de Graaf Wichmanstraat oversteken en doorlopen, de weg heet nu Spoorstraat. Deze weg volgen tot aan de stadsgracht.

Route naar busstation Borculo (300 m):
Ga linksaf, blijf de weg, Needseweg, volgen, niet het pad van de Berkel op gaan.

Route van busstation Borculo naar start punt (300 m):
Ga naar de weg langs het busstation, dit is de Needseweg. Ga naar links loop naar het centrum. Het starpunt is ANWB wegwijzer nummer 1089.

Route Stroomafwaarts:

• Met de rug naar de stadsgracht: Ga rechtuit de Spoorstraat in. Bij kruising Graaf Wichmanstraat/Parallel oversteken en recht doorgaan, de Lochemseweg in. Doorlopen tot aan de brug over de Berkel.
  • Voor de brug linksaf het pad langs de Berkel op. Dit pad volgen tot de stuw. Bij de stuw links af het ophaalbruggetje over en Elbrinksvonder in gaan. Deze uitlopen tot aan de Heure, daar rechtsaf en de Heure volgen.
  • Bij de T-splitsing rechtsaf de Heure blijven volgen. Deze maakt een haakse bocht naar rechts, gaat tussen huizen door en gaat van asfaltweg over in een klinkerweg. De klinkerweg gaat over in een fiets/voetpad, dit volgen.
  • Het pad maakt een haakse bocht naar links en het volgende pad rechts ingaan. Het pad maakt nu een haakse bocht naar rechts en slingert langs een oude tak van de Slinge.
  • Na verloop van tijd leidt het pad u naar het kasteel Beekvliet. Daar linksaf de brug over en direct daarna rechtsaf het fietspad langs de Slinge op.
  • Dit pad uitlopen tot aan de stuw, waar de Berkel en Slinge samenkomen.
  • Links aan houden en het pad langs de Berkel vervolgen. Na 750 m, gaat het pad, linksaf omhoog (pad langs Berkel gaat niet verder) het bosje in. Dit pad volgen.
  • Het bospad komt uit op een zandweg, daar rechtsaf gaan de weg op. Deze zandweg leidt naar een parkeerplaats. Daar linksaf voetpad, boven Berkel, volgen.
  • Na 160 m gaat het pad naar beneden naar de Berkel, verder langs de Berkel lopen tot aan de stuw van een beek (links).
  • Bij de stuw, linksaf, omhoog gaan en het pad tussen de bomen nemen (Beek links laten liggen). Bij de kruising rechtsaf pad tussen de bomen vervolgen.
  • Voor de boerderij linksaf het voetpad op, dit doorlopen tot een pad, rechts, door een weide. Dit pad ingaan. Dit doorlopen tot aan einde. Daar linksaf de Heest in.
  • Aan einde van deze weg rechtsaf de Wengersteeg in. Doorlopen tot aan de brug over de Berkel. Voor de brug linksaf het pad langs de Berkel op gaan. Dit pad blijven volgen tot de brug voorbij de Cloese.
  • Daar rechtsaf, de brug over en rechtdoor de Keppellaan in. Deze uitlopen tot de Tusselerdijk, daar linksaf.
  • De Tusselerdijk volgen tot einde, daar de drukke Goorseweg linksaf op gaan. Bij de rotonde linksaf, de Stationsweg in.
  • Bij de weg links, de Hanzeweg is het eindpunt van dit traject.

Weg naar station van Lochem (450 m):
De brug over het Twentekanaal over.
Daarna de weg rechts nemen en doorlopen tot station.