Een dag op het strand van Merauke

Het is vakantie en ik ben nog maar een paar dagen in Merauke. Er is daar niet zo veel te beleven en in afwachting van de reis die mijn oudste zus en ik met onze vader gaan maken, een dienstreis de Digoel op, gaan we een dag naar het strand.

Het strand bij Merauke is nogal slikkerig en de zee erg ondiep, je kan er niet echt zwemmen.
Je kan wel een kilometer lopen zonder dat het water kniehoog komt.

De dag na onze aankomst in Merauke was ik er ook al geweest. Net uit Nederland en nog zo wit als wat de hele dag in de zon en dat heb ik geweten. Die avond rood als een kreeft en een pijnlijke huid. De volgende keer wist ik het wel, ik houd de hele dag mijn shirt aan.

Deze maal gaan we naar het strand om te gaan vissen. Met een ééntonner rijden we met zijn allen naar het strand, wij en het sleepnet achterin de truck.

Op het strand wordt het sleepnet uitgerold, een lang net van ongeveer een meter hoog. Aan de weerszijden wordt een stok bevestigd en aan die stokken wordt het net door het ondiepe water gesleept en naar het strand toe getrokken. Tijdens het slepen zie ik een kleine haai voor het net uitzwemmen en met een bocht ontsnappen aan het net.

Op het strand wordt de vangst bekeken en daarna met het net aan de stokken gebonden en weer naar de ééntonner gebracht.

Dan is het tijd om de dorst te lessen, iemand klimt in een klapperboom en hakt bovenin een aantal klappers los die naar beneden vallen.

De bovenkant wordt eraf gekapt en de klapper kan leeggedronken worden. Geen sterke smaak maar wel erg lekker.

Op weg naar huis, weer achter in de truck met net en vis schuifelt een lange geelachtige slang over de weg en weet zich nog net te redden van de wielen van de truck.

Geef een reactie

