Coloradokever – Leptinotarsa decemlineata

Sinds twee weken heb ik ze weer gezien, de coloradokevers. Ze zaten op de aardappelen in de moestuin.
Wel mooie beestjes, maar als ze in grote aantallen op de planten zitten vreten ze die helemaal kaal.
Wat tot gevolg heeft dat de knollen, de aardappels, niet meer groeien.
En laat dat nu net niet de bedoeling zijn.

Voor zover het lukt vang ik de beestjes en, waarschijnlijk erg wreed, dood ik ze, niet met gif maar gewoon handmatig.

8 gedachtes over “Coloradokever – Leptinotarsa decemlineata

    • Voor mij is wat er in mijn privé tuin gebeurt wel zeker van belang, ook de coloradokever!
      maar zoals ik al geschreven heb bestrijd ik ze en …. heb ik het mijn buurman verteld, de landbouwer, en die had ze al op zijn percelen gezien.
      dat ze veel van de oogst kunnen vernietigen was mij wel bekend, loof wordt opgevroten waardoor de plant afsterft en de knol niet meer groeit.
      Groet Luuk

  1. Ach ja; vroeger werd er accuut gespoten in een cirkel van kilometers.Nu is er oostblok, en die krenge komen weer terug.Ze xullen binnenkrt wel weer exploderen-zoals gezegd: overwinteren in de grong; zijn moeilijk uit te roeien, en zitten et als andere amerikanen-overal waar ze niet gewenst zijn.

Geef een reactie

