Logees – quessant rammetjes

Al meer dan een jaar hebben we geen grazers meer in de wei, tot voor een paar weken dan. Nu lopen er quessant rammetjes het gras kort te houden.

Onze laatste grazers waren twee ezels, leuke en gezellige dieren,maar dat was niet genoeg. Het werk wat er aan verbonden was, mest ruimen, stal schoonmaken, hooi en brok voeren, elke dag weer, werd mij te veel. Te meer daar dat ik zelf geen groot dierenliefhebber ben, wel van dieren in de natuur maar niet als huisdier. Verder zit je er ook nog mee wat je met al die mest moet doen. Een gedeelte kon wel op de moestuin en borders maar dan was ik nog niet alles kwijt.

Maar nu lopen er rammetjes, ze zijn niet van ons zelf maar het zijn logees. Vrienden van ons hadden geen gras meer en wij, en omdat we geen grazers meer hadden, was er bij ons meer dan  genoeg.
Wij zaten ermee, hoe krijgen we het kort, maaien en afvoeren vond ik geen prettig idee gezien al het werk. De oplossing was dus laat ze maar bij ons logeren.
De ooien, die net gelammerd hadden zijn thuis gebleven.

De rammetjes zijn erg makkelijk. Drinken nauwelijks, eten alles wat er voor hun snuit komt. Hoeven, zolang er gras is geen hooi of brok. Geen onderkomen tegen regen, als het nodig kunnen we er wel voor zorgen want de ezels hadden dat wel nodig.

Gisteren, het was tegen de 30 graden, was ik een gedeelte van de wei aan het sproeien en de rammetjes gingen lekker onder de sproeier liggen. Af en toen wat water over zich heen vonden ze prettiger dan in de schaduw liggen.

Binnenkort ga ik ik ze nog een stukje wei geven waar bomen staan maar dan wil ik eerst ervoor zorgen dat ze niet aan de stammen van de bomen kunnen knabbelen, of ze dat doen weet ik wel niet. maar als ze het doen is het misschien te laat.

Een gedachte over “Logees – quessant rammetjes

Geef een reactie

