Wandeling Velhorst – Groote Veld

De wandeling gaat door het open landschap langs de Berkel, door de bossen van Velhorst, door het Kienveen, over het Groote Veld en door de bossen van het landgoed de Walïen.
De wandeling gaat voornamelijk over onverharde wegen en paden.
In de winter en in natte periodes is het verstandig waterdicht, hoog schoeisel aan te trekken want het pad langs de Bolksbeek kan er nat zijn, zie ook een van de foto’s.

De lengte van de wandeling is 16,8 km km.

Almen

Ophaalbruggetje bij de Velhorst

Het kienveen

De lengte van de wandeling is 16,8 km.

GPS wandeling Velhorst – Groote Veld: Download
Beschrijving wandeling Velhorst – Groote Veld: Openen
Route:

• De start is bij Hotel – Restaurant De Hoofdige Boer in Almen.
  • Ga de Staringweg in, tegenover het hotel, en loop langs de theetuin van het hotel.
  • Ga rechtsaf de Blauwedijk in en neem het voetpad rechts, door het hekje.
  • Loop dit kronkelende pad af, dit komt uit op een verharde weg, de Bakkersteeg, loop die uit.
  • Ga dan rechtsaf, dit is nog steeds de Bakkersteeg.
  • Deze weg komt uit op de Dorpstraat, ga daar linksaf en neem het onverharde paadje links van de weg.
  • Dit paadje komt weer uit op de Dorpstraat. Steek deze over en ga de brug over de Berkel over.
  • Direct na de brug het voetpad aan langs de Berkel op gaan.
  • Doorlopen tot het ophaalbruggetje bij de Velhorst, onderweg loopt u over de vistrap van de Berkel bij de Velhorst..
  • Bij het ophaalbruggetje rechtsaf, Dit pad volgen, het maakt eerst en gaat langs een akker.
  • Ga linksaf het de brede, half verharde weg in. Deze loopt tussen het kasteel en een boerderij.
  • Op het einde linksaf en dan het eerste voetpad rechtsaf langs het weiland.
  • Dit pad volgen, maakt een bocht naar links, en op einde rechtsaf langs de akker.
  • Dit pad komt uit op een verharde weg, de Dochterenseweg, daar rechtsaf en de eerste onverharde weg rechts nemen.
  • Deze weg maakt een bocht naar links en komt uit op een verharde weg, de Lage weg, deze oversteken en rechtdoor gaan.
  • Deze brede zandweg volgen tot links de toegang naar het Kienveen, staat een bordje.
  • Het voetpad, links, naar het Kienveen in gaan. Dit pad volgen, gaat later over in een vlonder.
  • Aan het einde van de vlonder, bij een bankje rechts het bos in.
  • Dit komt uit op een brede zandweg, het Tolzichtsdiekske, daar rechtsaf.
  • Deze zandweg gaat over in een verharde weg en komt uit op de Provincieweg Lochem – Zutphen.
  • Deze oversteken en op het fietspad rechtsaf.
  • Het eerste bospad links in gaan.
  • Dit pad gaat over in een smal voetpad langs hei en door bos en komt uit op een breder bospad, daar rechtsaf.
  • Eerste pad links ingaan. Dit pad maakt een bocht naar links en leidt naar de heide.
  • Het pad langs de heide blijven volgen, zijpaden negeren. Aan het einde van de hei gaat het pad het bos weer in en komt uit op een brede zandweg, daar linksaf.
  • Doorlopen tot deze zandweg zich samen voegt met een andere brede brede zandweg met fietspad. Daar linksaf deze zandweg met fietspad op.
  • Eerste pad links in gaan, op de T-splitsing rechtsaf. Dit pad komt uit op een parkeerplaatsje.
  • Door lopen over het parkeerplaatsje en linksaf het bos weer in. Bij kruising links aanhouden en op Tsplitsing rechtsaf.
  • Dit bospad maakt een bocht naar links en komt uit op een T-splitsing, daar rechtsaf.
  • Dit pad komt uit op een verharde weg, deze oversteken het bos in en direct linksaf het bospad op.
  • Dit pad maakt een bocht naar rechts, dit pad uitlopen tot T-splitsing, daar rechtsaf.
  • Het pad maakt een bocht naar links. Het eerste pad rechts ingaan,bij een akker, en meteen weer rechts een bospad op dat langzaam een bocht naar rechts maakt.
  • Dit pad uitlopen tot verharde weg, fietspad langs de provincieweg, en daar linksaf.
  • Bij een huis, aan de overkant van de provincieweg, oversteken ende brede bosweg in gaan.
  • Vierde zijweg links in, brede beukenlaan, deze uitlopen tot verharde weg, de Lageweg.
  • Deze oversteken en de verharde weg rechtdoor opgaan.
  • Doorlopen tot het fietsbruggetje over de Berkel.
  • Bruggeteje overgaan en rechtsaf het fietspad op. Dit maakt een bocht naar links en komt uit op een verharde weg, de Whemerweg.
  • Daar rechtsaf en aan het eind, bij het pleintje linksaf en dan weer rechtsaf, de Dorpstraat, en doorlopen tot het hotel De Hoofdige boer

Heide op het Groote Veld

De wandeling is en de foto’s zijn op 16 januari 2012 gemaakt

3 gedachtes over “Wandeling Velhorst – Groote Veld

1. Tot november 2014 werkzaamheden langs het water. Mooie omgeving maar minder goede beschrijving. Zijn fout gelopen en ook andere mensen die we geregeld tegenkwamen zaten fout.
    Blijft een aanrader qua natuur. Vergeet ook niet even langs de “rustplek” te gaan rechts van de brug tot de splitsing en dan 250 mrt links