Bonte Piet

Regelmatig hoor ik luid roepende overvliegende scholeksters, te piet, te piet.
Maar zondag was het geluid dichterbij, een scholekster in het weitje die met piet te piet, een aantal kraaien verjoeg en daarna lekker in de grond poerend verder ging.
De roeken, geen rovers maar net als de scholeksters grond peuteraars, die even later in het weitje landden mochten wel hun gang gaan.
In het weitje is ook wel wat te halen. Sinds er wat schaapjes lopen komen er meer vogels foerageren.

Als ik een scholekster hoor, dan denk ik niet ha een scholekster, maar ha een strânljip (letterlijk vertaald strandkievit).
Dat is het resultaat van 17 jaar in Friesland wonen.
Hoewel, ik woon nu al weer 22 jaar in Gelderland, je zou dus denken dat het weer een scholekster zou zijn geworden.
Niet dus, misschien is dit de doorwerking van mijn voorouderlijke Friese roots.
Om beide, strânljip en scholekster, nu te vermijden noem ik de vogel maar bonte Piet, zoals die ook wel wordt genoemd.
Klik op de foto voor een grotere afbeelding, en dan nogmaals klikken voor een nog grotere afbeelding.

2 gedachtes over “Bonte Piet

Geef een reactie

