Nestje bouwen

Meneer Meerkoet, ik neem aan dat het meneer is, heeft een lastige taak, hij gaat een nest bouwen.
Midden in een waterplas waar wat waterplanten net aan het oppervlak komen zodat het nest op zijn plaats kan blijven.
Hij gaat naar de rietkraag duikt wat onder om een tak van de bodem te halen en sleept die plek die hij als juiste locatie beoordeeld heeft.
Het slepen van die tak is geen lichte opgave en kost meer moeite dan het opduiken.
Na enige tijd sjorren aan de tak laat hij die maar drijven en gaat op zoek naar iets wat makkelijker te verslepen is.
Een gewoon takje, past lekker in de bek en zwemt heerlijk weg.
Een zware taak als nestbouwer moet ook onderbroken worden met enige rust en wat spelevaren.
Als hij wat dichterbij komt wijs ik hem allerlei takken aan die hij zou kunnen gebruiken voor zijn nest.
Het lijkt alsof meneer Meerkoet luistert want hij roeit mijn kant op.
Maar al gauw verliest hij zijn interesse en gaat niet op mijn tips een aanwijzingen in.
Ach wat weet ik nu ook van nestjes bouwen.

4 gedachtes over “Nestje bouwen

  1. Ze kunnen zich zo druk maken 🙂 Heerlijk om te observeren!
    Tja… en als ze dan niet willen luisteren moeten ze het zelf maar weten… 😉
    Wat een leuke post Luuk!

Geef een reactie

