Groene blaaskaak

De groene kikker is in tegenstelling van de brommende bruine kikker een echte blaaskaak.
Hij, want ik heb het hier over het mannetje, bromt ook wel als hij een vrouwtje benadert, maar tegen al zijn concurrenten kwaakt hij, waarbij hij zijn blazen vol lucht pompt om die vervolgens kwakend weer leeg laat lopen.
Mocht zijn concurrent te opdringerig zijn dat hopt en plonst hij, al kwakend, achter die concurrent aan waarbij hij een laag schuim produceert dat hij met zich meeneemt.

Ik ben zelf enigszins schril van kikkers, koud glibberig en spartelend, brrrrrr, pak ze, als het echt niet anders kan, met heel veel tegenzin beet..
Maar ze op enige afstand observeren en fotograferen is iets wat ik wel graag doe.

5 gedachtes over “Groene blaaskaak

  1. grappig met die blaas, hij imponeert 🙂
    Ik heb geregeld kikkers (en padden) in mijn handen die ik weer eens moet redden van de kat, de kikker alarmeert dan met een hoog gepiep. Ik geef er niks om om ze vast ze pakken maar de kikker houdt zijn ‘handjes’ voor zijn ogen, die vindt het niks. Ik zet ze bij de vijver, houdt de kat op afstand en blijf wel even in de buurt om te kijken of de kikker weer springlevend wordt 🙂
    Mooie foto’s. Zo’n blaas heb ik nog niet gezien bij de groene kikkers, het brommen wel gehoord.

Geef een reactie

