Donzig veertje?

Gistermiddag, nadat de buien voorbij waren en er een een bolle wind met een heerlijk zon te voorschijn gekomen was, ben ik en gedeelte van de meidoornheg gaan snoeien.
Ik noem het het snoeien geen snoeien maar maaien.
Het maaien van een meidoornheg is niet iets wat je even doet.
Na een aantal jaren vormen zich aan de bovenkant van de heg zich dikke knobbels die zich niet eenvoudig laten verwijderen.
De eerste jaren heb ik die meidoornheg gemaaid, toen was het nog snoeien, met een elektrische heggenschaar, maar er was op een gegeven ogenblik geen doorkomen meer aan.
Toen een zware heggenschaar, met benzinemotor, aangeschaft wat het maaien enigszins makkelijker maakt, maar de knobbels blijven een bron van ergernis.

Maar goed, ik had een meter of 20 gemaaid en vond het welletjes.
De kruiwagen gepakt, de hark gepakt en de versnipperaar klaar gezet bij de compostbak.
Harken, kruiwagen vullen en versnipperen.
Nadat ik de eerste kruiwagen versnipperd had en die terug kruide zag ik een donzig veertje vlak voor mijn voeten.
Raar donzig veertje vond ik, even kijken.
Inderdaad, het rare donzig veertje bleek een jong (kool?)meesje te zijn.
Het beestje op een veilig, veilig voor mijn voetstappen, plekje gezet.
De natuur moet er maar mee omgaan zoals het behoort.

5 gedachtes over “Donzig veertje?

    • Ik had de heg gecontroleerd op nestjes en die waren er niet. Dus dat kan het niet zijn.
      Het was ook een eind van de heg vandaan en omdat het volgens mij een meesje was kon dat ook al niet omdat die holenbroeders (nestkastje) zijn.
      Hij lag niet ver van een nestkastje, met daarin koolmezen, af.
      Groet Luuk

Geef een reactie

