Het virtuele herbarium (142) – Bosvergeet-mij-nietje

algemeen In het wild komt het bosvergeet-mij-nietje alleen in Zuid- en Midden-Limburg voor.De plant groeit langs bosranden of spoorwegen.
naam Nederlands Bosvergeet-mij-nietje
familie Nederlands Ruwbladigen
familie Latijn Boraginaceae
naam Latijn Myosotis sylvatica
kleur blauw
bloeitijd mei – juli
hoogte 30 tot 40 cm
soort éénjarig kruidachtig
standplaats halfschaduw – schaduw
bloem bloeit in schicht – vijftallig
blad verspreidstaand – lancetvormig – rand gaaf – 1-nervig
bijzonderheden In de Middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen. Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water. Terwijl hij verdronk gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep “Vergeet mij niet”. Deze bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde.(bron: Wikipedia)

De foto’s zijn in april 2008 in de tuin gemaakt.

Een gedachte over “Het virtuele herbarium (142) – Bosvergeet-mij-nietje

Geef een reactie

