Mijn pake

phot152`
Deze foto zal zo rond 1933 genomen zijn.
Mijn pake, links op de foto, voer met een dekschuit tussen Sneek en Leeuwarden en vervoerde meel voor de meelfabriek “Het Fortuin” aan de Harlingertrekweg.
Hij was in dienst van deze meelfabriek, wat geen rijk bestaan was, maar er was tenminste brood op de plank.
Ik heb, zover ik me kan herinneren, mijn pake maar 1 keer ontmoet. Dat is in 1952 geweest, hij lag in het ziekenhuis in Leeuwarden.
Mijn vader en ik gingen vanuit Zwolle op fiets met hulpmotor, zoiets als een Mosquito, naar Leeuwarden. Ik achterop.
Het was een winderige, zwaar bewolkte, koude dag in de winter. Veel van die tocht kan ik me niet herinneren, wel de troosteloosheid van de Noordoostpolder, die toen nog niet zo lang in ontwikkeling was.
De kleine kale boompjes, alles grauw en grijs. De plaats, in de polder, waar we onze lunch hebben gegeten kan ik nog zo voor me halen en weet die plaats nog steeds te vinden. Bomen nu groter, weg breder, maar op sombere winterse dagen nog even grijs en grauw.
Mijn pake is niet lang daarna overleden aan maagkanker.

Op de foto staat ook mijn vader. De jonge man in korte broek.
Hij zal in die tijd zo rond de 17 zijn geweest.
Hij zat toen op de MTS (nu HBO) en deed weg- en waterbouwkunde (nu civiele techniek).
Dat hij die opleiding, in die tijd, kon doen was niet vanzelfsprekend.
Zijn vader wilde dat hij na de lagere school ging werken, maar zijn moeder had andere plannen.
Zij vond dat hij verder moest leren. De HBS (de gemeentelijke) heeft hij gedaan waarbij zijn ouders financiële ondersteuning van de gemeente Leeuwarden kregen.
Mijn Beppe heb ik jammer genoeg nooit gekend, zij is eind jaren ’30 (vorige eeuw) overleden.

6 gedachtes over “Mijn pake

    • We hadden natuurlijk ook met de trein kunnen gaan, woonden toen in Zwolle.
      Ja, we deden daar uren over, zal wel in slaap gevallen zijn, omdat ik er verdere niets meer van weet, en er niet afgekukeld zijn 🙂

Geef een reactie

