Mijn beppe

mijn_beppe
Het is 1914 de “Grote oorlog” is begonnen en mijn pake is weduwnaar en heeft naast zijn werk ook nog de verzorging van een “wilde” 13 jarig dochter op zijn schouders rusten.
Zoals het in die dagen gaat komt hij, via via , in contact met mijn toekomstige beppe.
Zij woont en werkt in Rotterdam en is ook afkomstig uit Friesland.
Zij is nog steeds ongehuwd en werkt als kok in een restaurant en cateringbedrijf in Rotterdam. Heeft een goede opleiding en een goede baan.
Alleen zij heeft een handicap, ze is blind aan een oog.

Het is de tijd dat een vrouw gehuwd dient te zijn en ze gaat in op het huwelijksverzoek van mijn pake.
Zegt haar baan en toekomst in Rotterdam op en vertrekt naar Leeuwarden en wordt huis en wasvrouw in een heel klein arbeidershuisje in de Vogelwijk
Ik kan me nu niet voorstellen dat een vrouw deze carrièreswitch zou maken. Van Zelfstandige vrouw met een goede baan naar wasvrouw en een onzeker bestaan.
Maar goed, ze neemt de zorg op voor mijn tante en mijn pake en krijgt ook een zoon, mijn vader.

Mijn beppe heb ik nooit gekend, zij is eind jaren dertig (vorige eeuw) overleden aan baarmoederontsteking, iets wat in die tijd, zonder antibiotica, nogal riskant is.

2 gedachtes over “Mijn beppe

Geef een reactie

