De weg naar de horizon

bretagne_201305_010
In 1955 kreeg ik mijn eerste ervaring met het feit dat de aarde bolvormig is.
Ik woonde toentertijd in Manokwari inde wijk Sangen (voormalig Ned. Nieuw Guinea) en keek vanaf de veranda uit over de baai waaraan Manokwari ligt.
Ik zag aan de horizon (was toen nog niet bijziend) de masten van de KPM (Koninklijke Pakket Maatschappij) net boven de horizon.
Terwijl ik bleef kijken werden de masten hoger en verscheen de gehele boot boven de horizon.
Ik vroeg me toen af hoever die horizon eigenlijk was.
Het beantwoorden van die vraag kwam pas veel later, op de HBS.
Nu kan je de vraag “Hoever ligt ligt de horizon”, eenvoudige op internet stellen.

Het antwoord hangt af van ooghoogte en de straal van de aarde. Deze getallen kan je in een formule stoppen en voilà het antwoord verschijnt.Maar de formule invullen is niet eens nodig.
Er is ook een tabel te vinden met ooghoogtes en de bijbehorende afstand van de horizon.

Je kan ook eenvoudig de weg aflopen op de foto hierboven, maar ben dan wel bang dat je aan het eind over de rand valt.

Geef een reactie

