Start van een nieuw schooljaar – een droom

Het regent en ik loop door een straat met oude gebouwen waar hekken voor geplaatst zijn. Er zijn veel mensen op straat, niemand kijkt vrolijk.
Ik ga een groot gebouw binnen en kom in een vergaderzaal die stampvol is.
Het is de openingsvergadering van het nieuwe schooljaar.
De vergadering is chaotisch en ik zie geen bekenden. De school is net gefuseerd en alles is verandert maar ik heb geen idee in welk opzicht.
Dan gaat het van start, de lessen beginnen.
Zonder lesrooster kom ik toch op de plek waar ik zijn moet.
De ruimte waarin ik beland is geen gewoon leslokaal. Geen tafels en stoelen, maar banken langs de muur en door het lokaal heen. Midden in het lokaal staat een grote pilaar die het uitzicht belemmerd, ook zijn er nissen met banken.
Om de leerlingen te kunnen zien moet je op steeds op een andere plek staan want er is geen plaats waar je de ruimte in één keer kan overzien.
Het is klas 3E en het zijn er veel, de ruimte is overvol.
De leerlingen hangen lusteloos met jassen aan op de banken .
Ik zeg dat ze de jassen moeten uit doen, wat ze wel doen maar leggen die naast zich neer of gooien die op de grond.
Ik heb geen lesplan, geen idee over de lesstof dus kijk ik in een boek om te kijken wat me te doen staat. Last van paniek heb ik niet, alleen weerzin van al het gedoe.
Dan schakelt het beeld over naar een nieuwe situatie, ik ben op weg naar een andere ruimte, naar een andere groep leerlingen, ditmaal 5 VWO.
Overal om me heen mensen, leerlingen en anderen.
Waar moet ik heen en wat moet ik doen.

Dan word ik wakker, een droom.
Opluchting en een gevoel van bevrijding.
Dit hoeft gelukkig niet meer en dat is al vijf jaar zo.

2 gedachtes over “Start van een nieuw schooljaar – een droom

Geef een reactie

