Schip met hulpmotor

Het was 1950, ik was 4 jaar en net terug uit Indonesië.
We woonden tijdelijk bij mijn grootouders in in het huis aan de Beukerssluis.
De Beukerssluis verbond Zwartsluis met de Belterweide, en mijn opa was daar brug- en sluiswachter.
het was toen nog een kleine sluis en de boten die er voeren waren ook kleine vrachtboten, van enige pleziervaart kan ik mij niet herinneren.

Ik zat bij de sluis op de grond en keek naar de boten in de sluis.
De boten waren tjalken, niet meer onder zeil, maar gemotoriseerd, die al pruttelend de sluis in kwamen varen.
Er waren er met ingebouwde motoren maar ook tjalken met een hulpmotor.
De tjalken met een hulpmotor hadden een motor op het voordek geplaatst en via een kruiskoppeling was de motor aangesloten op een lange schroefas.
De schroefas werd langs het schip in water gelaten en gaf zo de voortstuwing aan het schip.
Het besturen van het schip ging nog steeds met de helmstok, ook wel bij de schepen met ingebouwde motor.

hulpmotor_20140209_02De hulpmotor op het voordek, via kruiskoppeling aangesloten op de schroefas

hulpmotor_20140209_01De schroefas die langs het schip in het water werd gehangen

Tot in de beginjaren 50 heb ik ze zien varen, die schepen met hulpmotor, niet meer in de Beukerssluis, mijn opa was met pensioen, maar in het Overijsselskanaal bij Laag Zuthem wanneer ik daar met mijn vader ging vissen.
Stille mooie zomeravonden, je hoorde ze al van ver aankomen varen, pruttelend, tuffend.
Ik was een visser van niks, nou ja zo erg was het ook weer niet, maar ik kan nog steeds naar die stille rustige avonden verlangen.
Niemand had haast zelfs de boten niet.

De foto’s zijn genomen in Zwolle, Emmawijk,  laatste schip bij de Nieuwe havenbrug

Geef een reactie

