Het virtuele herbarium 158 – Valkruid

arnica_montana_plant1

arnica_montana_plant

arnica_montana_bloem1

arnica_montana_bloem

arnica_montana_meeld

algemeen De plant komt voor in Drenthe, Gelderland en Overijssel maar is zeldzaam. Groeit op droge tot matig vochtige schraallanden.
naam Nederlands Valkruid, wolverlei, arnica
familie Nederlands Samengesteldbloemigen
familie Latijn Asteraceae
naam Latijn Arnica montana
kleur geel
bloeitijd juni – juli
hoogte 20 – 45 cm
soort tweejarig of vast – kruidachtig
standplaats zonnig
bloem hoofdje – buisbloem
blad tegenoverstaand of rozet – langwerpig- of eivormig- rand gaaf – kromnervig
bijzonderheden Valkruid is gifig en wordt gebruikt in zalf voor genezing van kneuzing, ontsteking en verwonding.
De foto’s zijn in juli 2010 in Italië , Le Marche, genomen.

 

8 gedachtes over “Het virtuele herbarium 158 – Valkruid

  1. Ik luister net naar The
    hij is uitbehandeld
    je hoort al zijn gebroken stem
    mooie tekst
    je foto’s zijn er prachtig bij

  2. Valkruid?
    ik dacht dat het paardenbloemen waren
    nu past het helaas niet meer zo mooi bij elkaar.

  3. Zo te horen rookte hij gauloises
    Weet je wie ook zo’n sigarenstem heeft?
    Hildegard Knef
    een van mijn nieuwste lievelingen, lekker ding

  4. O ja, daar hoopte ik al op!
    helaas laat mijn hoop het de laatste dagen nog wel eens af weten
    maar deze is mooi meegenomen.

    Prettige dag verder.

  5. Evengoed nog een heel karwei
    al dat kool op je ogen
    ik vraag me af hoe ze er ’s nachts uitziet
    been eraf, gebit in het glaasje
    en de kool zal dan wel doorgelopen zijn,
    ik neem toch niet aan dat ze dat er elke dag allemaal weer af gaat halen
    man, daar zou je een dagtaak aan hebben
    d’r op en d’r af
    nee, niets voor mij
    Hoewel er nu ook mannen zijn met kool
    ik ben blij dat ik niet meer hoef.

  6. Ik dacht nog even ik doe hier een heel essay
    maar teveel is ook niet goed
    te dichtbij
    te reukerig
    allemaal te veel van het goede
    te veel matigheid is ook wel eens prettig.

    Ajuu, ik ga een deurtje verder
    of nee
    ik ga een heel dorpje verder.

Geef een reactie

