Even naar de IJssel

Niet ver, een kilometer of 4, van waar ik woon stroomt de IJssel.
Het rivierlandschap van de IJssel vind ik prachtig, het golvende landschap met de, nu begroeide, rivierduinen, de oude geulen en de mei en sleedoornhagen.
Als kind woonde ik een groot aantal jaren in Zwolle, tussen de rivieren IJssel, Vecht en het Zwarte water, en dwaalde ik graag door het landschap van deze rivieren.
De liefde voor dit landschap is toen ontstaan en zal, denk ik, niet verdwijnen.

ijssel_gorssel_20160417_1
ijssel_gorssel_20160417_2
ijssel_gorssel_20160417_5

Tijdens mijn loopje daar bij de IJssel verbaasde ik me erover dat er zo weinig weidevogels te zien of te horen waren. Geen kievieten te zien, wel zag ik een veldleeuwerik, hoorde ik in de verte een grutto en wat dichterbij een wulp, de laatste werd verstoord door een boer die het perceel inspecteerde.
Even later sprak ik die boer en vroeg hem waarom er zo weinig weidevogels er waren, het gras wordt laat gemaaid als de jonge vogels al groot zijn en kunnen lopen.
De man gaf de schuld aan de vele ooievaars die in de omgeving van Gorssel nestelen, die voeren hun jongen met die van de weidevogels.
Zelf denk ik dat er ook wel vossen leven, veel mei- en sleedoornhagen, en die lusten ook wel een jonge vogel.

ooievaar_20160417

Geef een reactie

