Hengforderwaarden

Ik had weer zin om een wandeling te gaan uitzetten. Dat doe ik door eerst op mijn wandelkaart van Nederland te kijken om te zien welke paden (liefst onverhard) er in het gebied liggen waar ik wil gaan wandelen.
Dit maal wilde ik wel bij de IJssel tussen Deventer en Olst gaan wandelen. Er zij daar mooie stukken in de uiterwaarden en aan de andere kant van de dijk mooie landgoeden en de IJssellinie.
Iets verder naar het oosten ligt de spoorlijn Deventer-Zwolle.
Omdat er op de kaart niet goed te zien was welke paden er in de uiterwaarden lopen (er wordt daar wel het een en ander meer toegankelijk gemaakt) ben ik er maar polshoogte gaan nemen, het is toch niet ver van waar ik woon.
Ik ben gaan kijken bij de Henforderwaaren, een bos met kreken poelen en wilgen, een moerasbos dat bij een hoge waterstand niet te bezoeken is.

hengfordenwaarden_20160823_01
hengfordenwaarden_20160823_04

Allereerst naar de vogelhut gegaan en daar zitten kijken, genoeg te zien. Reigers, grote zilverreigers,kleine zilverreigers, ganzen, visdiefjes en misschien nog wel meer maar allemaal te ver weg om te kunnen onderscheiden (ben geen vogelaar) en te fotograferen.
Volgende keer verrekijker meenemen en m’n 400 mm telelens meenemen.
Wel een reiger in de vlucht gefotografeerd.

reiger_20160823
hengfordenwaarden_20160823_05
hengfordenwaarden_20160823_06

Daarna langs de dijk, maar in de Hengforderwaarden, verder gelopen, kijken of ik in de buurt van de IJssellinie weer de dijk op kon.
Er staat daar een bord waar gewaarschuwd wordt voor loslopend vee, koeien. Goede afstand houden enzovoorts. Nu ben ik niet bang voor koeien dus welgemoed liep ik daar, mooi gebied ondanks het lawaai van het verkeer boven op de dijk.
Na een paar honderd meter kwam ik bij de koeien, zagen eruit als roodbont IJsselvee.
Ze keken niet op of om. Ik besloot niet dicht tussen de koeien door te lopen maar met een bocht er om heen.
Toen zag ik ineens de bul, een behoorlijke stier. Nou ben ik niet gek op stieren en zo te zien was hij dat ook niet op mij.
Ik liep wel met een boog om zijn grazende kudde heen maar links van mij lag nog een koe rustig te herkauwen en wilde tussen de stier en de herkauwende koe lopen.
Dat mocht niet van de stier, hij kwam met een stevige stap op mij af.
Ik ben toen omgekeerd en terug gelopen, maar hij stapte steviger door dan ik, toen de afstand eenmaal groot genoeg was geworden bleef hij stilstaan en bekeek mijn vertrek.
Door mijn “schrik” vergeten een foto van die bul en zijn meisjes te maken, maar nog, wel wat later, wel een foto van een kwikstaartje op een paal.

Ik heb besloten maar geen wandeling door dat gebied uit te zetten.

kwikstaart_20160823_01

Een gedachte over “Hengforderwaarden

  1. Ik ben ook eens n fietstocht door n Herefort-stieren-harem gefietst, wel eng omdat er ook kalveren liepen. Maar de stieren hadden n ring Door de neus en bleven net zo kalm liffwn herkauwen toen ik afstapte voor n foto. Maar als n stier op je afkomt kun je volgens mijn boerenjeugd ervaring toch maar beter gauw de benen nemen, en wijselijk geen wandelroute uitzetten.

Geef een reactie

