Het virtuele herbarium (72) – Hondskruid

>

algemeen Deze orchidee is in Nederland zeer zeldzaam. Ze is te vinden bij dorpen aan de zee en in Zuid-Limburg.
Groeit op zonnige, tamelijk droge plaatsen met kalkrijke en humeuze grond.
naam Nederlands Hondskruid
familie Nederlands Orhideeën
familie Latijn Orchideaceae
naam Latijn Anacamptis pyramidalis
kleur roze – lila
bloeitijd juni – juli
hoogte 30 – 60 cm
soort vast kruidachtig
standplaats zonnig
bloem orchideebloem – in aar
blad verspreid – lancetvormig – rand gaaf – parallelnervig
bijzonderheden Hier is een leuk filmpje over hondskruid te vinden: CoastTV
De foto’s zijn in juni 2010 in Italië, inde buurt van Pergola gemaakt

Gepubliceerd door

luuk1945

Fotografie, lezen, wandelen, schilderen, films ... woont in Gorssel

5 reacties op ‘Het virtuele herbarium (72) – Hondskruid

  1. Ja, ze zijn mooi, die heb je hier veel, maar ik kende de naam niet. Leuk de film, ik was er zondag, nou ja, in die hele hoek, ik heb Beverwijk, IJmuiden, Velsen, Wijk aan zee en Castricum aangedaan, heerlijk een dagje, natuur, zee en boten kijken.
    Ben blij dat je er weer bent, of heb ik je gemist om dat ik er zelf weinig was?

  2. @antoinette: Dank je.
    @Aad: Bedankt, ja was weer lang geleden.
    @Zilver: Ja het is bij je in de buurt he. Nee Zilver, was er een tijd niet.
    Groet Luuk

  3. fijn dat je er weer bent
    nooit de naam geweten en zeker niet dat het een zeldzame orchidee was
    als ik er weer eens eentje zie op mijn gezwerf langs de kust zal ik er met de nodige achting naar kijken 🙂

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.